مطالعه ی سلول های Foxp3+ Treg در سلول های T-CD4+و T-CD8+ خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلول های ایمنی و سیتوکاین های آن ها در سرنوشت بدخیمی ها موثر هستند. سلول های Regulatory T cells (Tregs) گروه به نسبت جدیدی از سلول های T هستند که در تنظیم سایر سلول های اجرایی سیستم ایمنی از جمله (TH1) T helper 1 و TH2) T helper 2) موثر هستند. Forkhead box protein 3 ((Foxp3، عضو خانواده ی فاکتور نسخه برداری (Forkhead winged–helix) به عنوان فاکتور شاخص رده و عامل توسعه و همچنین حفظ فعالیت مهاری سلول های Treg شناخته شده است. تاکنون چندین زیر مجموعه از سلول های T تنظیمی +Foxp3 شناسایی شده اند که گروه های CD4+ Foxp3+ و CD8+ Foxp3+ از جمله ی آن ها هستند.
روش ها
سلول های تک هسته ایی خون محیطی پس از خون گیری از 48 بیمار مبتلا به سرطان پستان و نیز از گروه شاهد سالم تهیه گردید. نمونه ها پس از آماده سازی و رنگ آمیزی با آنتی بادی های کنژوگه ی ضد CD4، CD8 و Foxp3 تیمار شدند و برای سنجش مارکرها به روش فلوسیتومتری آماده سازی شد.
یافته ها
آنالیز یافته های فلوسیتومتری و آماری نشان داد که میانگین سلول های واجد بروز Foxp3 در جمعیت سلول های CD4+ در گروه شاهد برابر 3/0 ± 25/1 درصد و در گروه بیماران برابر 74/0 ± 75/1 درصد محاسبه گردید (004/0 = P). میانگین فراوانی سلول های واجد بروز Foxp3 در جمعیت سلول های CD8+ در افراد گروه های شاهد و بیماران به ترتیب 16/0 ± 63/0 و 17/0 ± 71/0 درصد بود (08/0 = P). با این که تعداد گلوبول های سفید خون و لنفوسیت های مبتلایان به بدخیمی پستان از گروه شاهد کمتر بود ولی از لحاظ آماری تفاوت معنی داری حاصل نگردید (05/0 < P).
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان می دهد که با این که کلون های سلول های Foxp3+-Treg در خون محیطی فراوانی قابل توجهی ندارد ولی کمیت تغییرات آن ها در بدخیمی پستان قابل سنجش است. این تغییرات ممکن است عامل موثری در زمینه ی استعداد ابتلا به بیماری و یا تغییرات در ضمن روند بیماری تلقی گردد. بنابراین هدف قرار دادن سلول های Treg می تواند از اهداف نوین روش های درمانی ایمونولوژیک باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1043454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!