اثربخشی روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران در آموزش مراقبت های پرستاری در حوادث هسته ای

پیام:
چکیده:
مقدمه

آمادگی پرستاران برای مواجهه با حوادث هسته ای، نقش مهمی در کاهش عواقب هسته ای خواهد داشت. بخش مهمی از فرایند آمادگی، آموزش است که به شیوه های مختلف ارائه می شود. آموزش به شیوه سخنرانی از شیوه های موثر آموزش است. در کشور ما هیچ محتوای آموزشی در مورد پرستاری مراقبت های هسته ای وجود نداشته و دوره آموزشی رسمی پرستاری در حوادث هسته ای برگزار نشده بود. با توجه به این که آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای اولین بار انجام می شد، از این رو محتوای آن باید دارای مباحث نظری باشد و میزان اثربخشی این آموزش در سطوح مختلف یادگیری سنجیده می شد.

هدف

این تحقیق با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران یکی از بیمارستان های منتخب نظامی شهر اصفهان در سال 1389 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته ای حاوی 30 سوال چند گزینه ای در رابطه با سطوح یادگیری شناختی شامل دانش، فهمیدن و کاربرد تهیه شد و آزمون در مراحل قبل، بلافاصله بعد و 4 هفته پس از آموزش پرستاری مراقبت های هسته ای به روش سخنرانی اجرا شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کودریچاردسون (72/0= α) و آزمون همبستگی پیرسون (7/0=r) تایید شد. نمرات توسط نرم افزار 17 SPSS و آزمون آنوای اندازه های تکراری مورد تحلیل قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها

میانگین نمرات سطح دانش در سه مرحله قبل، بلافاصله و چهار هفته پس از آموزش به ترتیب 01/2±4/4، 5/1±46/7، 02/2±7/5، میانگین نمرات سطح فهمیدن به ترتیب 8/1±7/3، 8/1±43/7 و 45/1±6/5، میانگین نمرات سطح کاربرد به ترتیب 45/1±96/1، 86/0±9/5 و 6/1±4/4 و میانگین نمرات مجموع سطوح به ترتیب 2/4±03/10، 04/3±8/20 و 85/3±97/15 بود. آزمون آماری تحلیل اندازه های تکراری روند یادگیری، در تمام مراحل و در تمام سطوح، اختلاف معنا داری نشان داد (001/0> P).

نتیجه گیری

مقایسه میانگین نمرات آزمون های پس از آموزش با قبل از آموزش بیانگر اثربخشی سخنرانی است. به دلیل این که آموزش سخنرانی یک روش آموزشی ارزان، موثر و جذاب است، می توان از آن در آموزش همچنان بطور گسترده استفاده نمود و آموزش مواجهه با حوادث هسته ای و افزایش آمادگی پرستاران در کوتاه ترین زمان با این روش امکان پذیر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1073685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!