تخمین قیمت هدانیک ساختمانهای مسکونی در شهر تبریز: با رویکرد اقتصادسنجی فضایی

پیام:
چکیده:
هدف اصلی این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر قیمت مسکن در شهر تبریز با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی فضایی می باشد. برای این کار چهار عامل فیزیکی، محیطی، دسترسی و فضایی در نظر گرفته شده است. علت بکارگیری واژه فضایی در عبارت رهیافت اقتصادسنجی فضایی مقید ساختن تابع قیمت هدانیک به مکان می باشد. به بیان دیگر، برای تعیین عوامل موثر بر تابع قیمت مسکن به روش هدانیک، اقتصادسنجی فضایی می تواند این عوامل را در قالب وابستگی فضایی توضیح دهد.
در این مطالعه با بهره گیری از اقتصادسنجی فضایی و نرم افزارهای Geoda، GIS و همچنین نقشه آماری شهر تبریز به تفکیک حوزه و بلوک و با استفاده از اطلاعات مقطعی، در سال 1389 هجری شمسی به صورت میدانی با نمونه گیری طبقه بندی شده به حجم 757n= ازخانوارهای نمونه شهر تبریز، و تهیه شده از مرکز آمار ایران، میزان تاثیرگذاری عوامل تعیین کننده قیمت مسکن، برآورد شد. نتایج حکایت از آن دارد که از بین متغیرهای برآورد شده برای ارزش واحدهای مسکونی در مناطق هشت گانه شهر تبریز به ترتیب، مجهز بودن واحدهای مسکونی به سیستمهای حرارتی و برودتی، نمای بیرونی، نوع اسکلت بندی و مصالح به کار رفته در واحدهای مسکونی، دسترسی به خیابان و وضعیت امنیتی منطقه، بر روی قیمت واحدهای مسکونی تاثیر مثبت معناداری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1092214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!