مدل سازی، عامل بنیان، رویکردی نوین در مدل سازی مسائل پیچیده اخلاقی

پیام:
چکیده:
زمینه
امروزه ضرورت توجه به ابعاد اخلاقی در بسیاری از مسائل تصمیم گیری که در سطوح مختلف جهانی، کشوری، منطقه ای و یا سازمانی مطرح می شود به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. تحولاتی نظیر جهانی سازی، گسترش ارتباطات، ظهور و توسعه شرکت های بزرگ چند ملیتی، بازارهای بزرگ مالی و... موجب درهم تنیده شدن منافع جوامعی شده است که پیش از این تاثیرگذاری چندانی برهم نداشته اند. ازاین رو در دوران ما نتیجه اقدامات و تصمیمات جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری بر جوامع دیگر و همچنین بر نسل های آتی تاثیرگذار است. لحاظ کردن مسائل اخلاقی در تحقیق در عملیات به عنوان ابزاری قدرتمند در پشتیبانی از تصمیم گیری به سیاست گذاران و مدیران کمک می کند تا با در نظر گرفتن منافع همه ذی نفعان تصمیم گیری نمایند.
روش کار
این مقاله مروری، پس از تبیین مفهوم و ابعاد اخلاق در علم مدیریت و تصمیم گیری، به توضیح پیش نیازهای لازم برای مدل سازی مسائل با ابعاد اخلاقی و کاربرد روش های تحقیق درعملیات(OR) در مدل سازی این مسائل تشریح می گردد و به طور خاص، روش مدل سازی عامل بنیان (ABM) به عنوان یک روش نظامند قدرتمند در مدل سازی این گونه مسائل معرفی می شود.
نتیجه گیری
اغلب روش های کلاسیک OR که عموما در مسائل بهینه سازی مورد استفاده قرار می گیرند برای مسائل جدید با مضامین اخلاقی قابل استفاده نیستند و لازم است روش ها و ابزارهای جدیدتری برای مدل سازی و حل این گونه مسائل توسعه یابد. در این مقاله روش مدل سازی عامل بنیان به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدل سازی مسائل اخلاقی و علوم اجتماعی پیشنهاد شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1099466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!