اخلاق در کتابداری و اطلاع رسانی:مطالعه دیدگاه های دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی

پیام:
چکیده:
زمینه
بسیاری از حرفه ها به منظور کسب اعتماد عمومی، برای هدایت اعضا، انجمن ها و سازمان های حرفه ای خود آیین نامه های اخلاقی ایجاد نموده اند. این آیین نامه ها با مولفه های مرتبط با اخلاق سروکار داشته و بیان رسمی ارزش های حرفه ای با توجه به رفتارهای اخلاقی می باشند. کتابداران نیز به یک راهنمای ارزش های مهم حرفه ای نیاز دارند. به همین منظور، بسیاری از کشورها و انجمن های حرفه ای کتابداری به تهیه آیین نامه های اخلاقی برای جامعه حرفه ای خود اقدام کرده اند. پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین اهمیت نسبی مولفه های اخلاقی مطرح در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی می پردازد و میزان آشنایی دانشجویان این رشته را با این مولفه ها مورد مطالعه قرار می دهد.
روش کار
روش پژوهش حاضر پیمایشی است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی را مورد سوال قرار می دهد و بخش دوم متشکل از14 پرسش پیرامون مولفه های اخلاقی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی مقطع کارشناسی دانشگاهای دولتی تهران تشکیل می دهد. نمونه گیری به صورت تصادفی است و شامل137 دانشجو می باشد. یافته ها از طریق آزمون های آماری مورد تحلیل قرار گرفته است.
نتیجه گیری
در نتایج پژوهش مشاهده شد که 5/36 درصد از دانشجویان آشنایی کافی با مولفه های اخلاقی داشتند و میزان آشنایی 5/63 درصد دیگر درحد متوسط و کم بود یا اصلا آشنایی نداشتند. نتایج آزمون های آماری نشان داد که جنسیت و وضعیت اشتغال دانشجویان تاثیری بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مولفه های اخلاقی نداشت، درحالی که نتایج این آزمون ها بر وجود تفاوت بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی و دانشجویان دانشگاه های مختلف درباره اهمیت نسبی مولفه های اخلاقی دلالت می کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1099613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!