میزان شیوع و عوامل مرتبط با دردهای عضلانی اسکلتی در دوران بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در طول نه ماه بارداری فیزیولوژی بدن مادر تحت تاثیر عوامل هورمونی و ساختاری متفاوتی قرار میگیرد. بسیاری از این تغییرات بطور مستقیم یا غیر مستقیم در بوجود آوردن عوارض عضلانی اسکلتی همچون کمردرد، سندروم تونل کارپ و سایر موارد دردناک دخیل هستند. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان شیوع درد های عضلانی اسکلتی و عوامل خطرساز موثر بر آن در زنان باردار بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی، 235 زن باردار بصورت نمونه گیری در دسترس از بین مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت، درمانگاه ها و مطبهای خصوصی در فاصله ماه های اردیبهشت و خرداد سال 1390 انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک پرسشنامه 100 سوالی استاندارد جهت بررسی شیوع درد های اسکلتی عضلانی خصوصا کمردرد (به دلیل شیوع بالای آن) و عوامل خطرساز موثر بر آن (شامل سن، شاخص توده بدنی، سن حاملگی، وضعیتهای بهتر کننده و بدتر کننده درد، نوع زایمان قبلی، تعداد فرزندان، سابقه ورزش، میزان رضایت شغلی و وضعیت شغلی) و معیار کیفیت زندگی افراد مطالعه شده و نتایج توسط آزمون های آماری توصیفی- تحلیلی با نرم افزار SPSS V.11.5بررسی شد.
یافته ها
از میان دردهای عضلانی اسکلتی مورد بررسی، کمردرد با شیوع 2/58 درصد (121 مورد) شایعترین درد عضلانی اسکلتی در بین مادران باردار بود. از بین عوامل خطر ساز موثر بر کمردرد نیز میزان رضایت شغلی با 17/0 OR=و فاصله اطمینان 95 درصدی (04/0تا 75/0)، شاخص توده بدنی 39/0 OR=و وضعیت شغلی 17/0 OR=، معیار کیفیت زندگی 32/0 OR=و سابقه کمردرد قبلی 54/2OR= با کمردرد زمان بارداری ارتباط معنی داری نشان داد (05/0 > P).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع نسبتا بالای دردهای اسکلتی عضلانی و بخصوص کمردرد در زنان باردار، انجام آموزشهای لازم قبل و حین بارداری میتواند از شدت این مشکلات در این دوران کاسته و سبب ارتقا سلامت زنان در دوران بارداری و سالیان پس از آن شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1126711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!