تاثیر موسیلاژ گیاه بامیه بر پیشگیری از افزایش گلوکز و پروفایل چربی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت یک ناهنجاری سوخت و سازی است که با هیپرگلایسمی ناشی از نقص در ترشح انسولین، نقص در عملکرد انسولین یا هر دو ایجاد می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات موسیلاژ استخراج شده از غلاف میوه بامیه (Hibiscus esculentus) بر پیشگیری از افزایش گلوکز ناشتا و پروفایل چربی سرم موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از 30 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار استفاده شد. موش ها به طور تصادفی در 3 گروه 10 تایی شامل گروه شاهد سالم، شاهد دیابتی و تیمار با موسیلاژ تقسیم شدند. پس از تهیه و تایید گونه گیاه بامیه، استخراج موسیلاژ از غلاف سبز رنگ میوه توسط دستگاه تبخیر در خلا انجام شد. گروه تیمار روزانه به مدت دو هفته به میزان g/kgbw 2 موسیلاژ استخراج شده از گیاه بامیه دریافت کردند و پس از تزریق درون صفاقی استرپتوزوتوسین به میزان mg/kgbw 60 دیابتی شدند. پس از محرز شدن دیابت، حیوانات به مدت 3 هفته به همان میزان موسیلاژ را به صورت روزانه از طریق گاواژ دریافت نمودند. قبل از القای دیابت و در انتهای مدت آزمایش از تمامی حیوانات خونگیری به عمل آمد و فاکتورهای مورد نظر بررسی شدند. داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری ویلکاکسون، فریدمن، کروس کال والیس و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاکی از افزایش معنی دار میزان گلوکز، لیپوپروتئین با چگالی پایین و تری گلیسیرید در موش های دیابتی نسبت به سایر گروه ها بود (05/0>P). مصرف موسیلاژ سبب کاهش معنی دار گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی بالا و لیپوپروتئین با چگالی پایین در موش های دیابتی شد (05/0>P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه موسیلاژ گیاه بامیه می تواند در پیشگیری از عوارض هیپرلیپیدمیک و هیپرگلایسمیک ناشی از دیابت شیرین موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!