مقایسه ی تغییرات سیتومورفومتری مخاط دهان در افراد سیگاری و قلیانی

چکیده:
زمینه و هدف
مخاط دهان افراد سیگاری و قلیانی جهت ایجاد تغییرات بدخیم مستعدتر است. لذا هدف مطالعه حاضر ارزیابی تاثیر سیگار و قلیان بر ویژگی های مورفومتری (Morphometry) مخاط طبیعی دهان می باشد.
روش کار
در این مطالعه کوهورت گذشته نگر، اسمیر سیتولوژی(Cytology) از 3 ناحیه مخاط باکال، طرفی زبان و کف دهان (سمت راست)، در 40 فرد سیگاری، 40 نفر قلیانی و 40 فرد سالم تهیه شده و به روش پاپانیکولائو (Papanicolaou method) رنگ آمیزی گردید. تغییرات کمی و کیفی اسمیرسیتولوژی (Cytological smear) در هر اسلاید بررسی شد. ارزیابی کمی با نرم افزار Motic plus2 و 50 سلول در هر اسلاید صورت گرفت. افراد در گروه ها از نظر سن و جنس یکسان سازی شدند.
یافته ها
افزایش اندازه هسته، نسبت اندازه هسته به سیتوپلاسم، Ferret ratio (نسبت قطر بزرگ به کوچک هسته) و کاهش اندازه سیتوپلاسم به ترتیب در نواحی زبان، مخاط باکال و کف دهان افراد سیگاری، قلیانی و سالم وجود داشت (001/0≥p). اختلاف آماری معنی داری از نظر درصد کاریورکسی Karyorrhexis))، هسته جند لوبه Multilobed nuclei)) و واکوئولیزاسیونVacuolization)) سیتوپلاسم در مخاط دهان افراد سیگاری و قلیانی و سالم در نواحی مخاط باکال (8/0 p=)، زبان و کف دهان (9/0 =p) مشاهده نشد، اما درصد التهاب (001/0 >p) و کاندیدا (002/0 =p) در افراد سیگاری و قلیانی بیشتر ازسالم بود.
نتیجه گیری
سیگار و قلیان در ایجاد تغییرات کمی سیتومورفومتری (Cytomorphometry) مخاط دهان موثرند، اما تاثیر سیگار در این زمینه بیشتر از قلیان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!