بررسی همبستگی عزت نفس با استرس درک شده در بارداری و راهکارهای مقابله با آن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرس در دوران بارداری می تواند با پیامدهای نامطلوب و طولانی مدت برای مادر و جنین همراه باشد. لذا شناخت عواملی که بر کنترل استرس موثرند می تواند نقش عمده ای در سلامت روان زنان در دوران بارداری داشته باشد. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی عزت نفس با میزان استرس درک شده در بارداری و راه کارهای مقابله با آن طراحی شد.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مقطعی انجام شد. ابتدا شهر تهران به 4 طبقه ی جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم و در هر منطقه یک بیمارستان دولتی انتخاب شد. سپس در بیمارستانها با روش تصادفی ساده 450 زن باردار 32-24 هفته شناسایی شده و پس از توضیح اهداف پژوهش و کسب رضایت نامه از زنان باردار و در صورت داشتن شرایط ورود به مطالعه، زنان باردار به پرسش های استرس درک شده، عزت نفس روزنبرگ و مقیاس سبک های مقابله با استرس (CISS) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نگارش 19 آنالیز گردید. سطح معنی داری، 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سن 450 زن باردار شرکت کننده در پژوهش 55/28 سال بود. 9/78 درصد، دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن را داشتند. 90 درصد خانه دار بودند. 4/66 درصد از زنان، عزت نفس متوسط و 6/33 درصد عزت نفس بالا داشتند. 36 درصد از زنان، استرس درک شده را کم، 3/61 درصد متوسط و 7/2 درصد، استرس درک شده را زیاد گزارش نمودند. بین عزت نفس و میزان استرس درک شده، همبستگی آماری معنی دار معکوسی وجود داشت (0001/0p< و 5/0- r). تفاوت معنی داری بین افراد با سطوح مختلف عزت نفس در زمینهی سبک های مقابله ای با استرس مشاهده شد (001/0p<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد میزان عزت نفس مادران باردار با استرس درک شده آنان و نیز سبک های مقابله با استرس، همبستگی دارد و با آموزش های مهارت افزایش عزت نفس می توان از میزان استرس درک شده ی زنان در بارداری کاست.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!