مقایسه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت

پیام:
چکیده:
مقدمه
مهم ترین مکان جهت تدریس، به خصوص موضوعات علمی دشوار، کلاس درس است. به دلیل نامشخص بودن نتایج بررسی های محدود قبلی، در این مطالعه نگرش نسبت به حضور در کلاس درس و نمرات دروس دانشجویان دارا و فاقد غیبت مقایسه شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی طولی 69 دانشجوی ترم اول رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نمونه گیری سرشماری انتخاب و طی شش ترم تحصیلی (1389-1387) مطالعه شدند. غیبت های دانشجویان در10 درس که توسط دو پژوهشگر تدریس گردید تعیین شد و سپس به دو گروه:«دارای غیبت»(4-3 غیبت مجاز در دروس 2واحدی) و«فاقد غیبت»(حداکثر 2-1 جلسه غیبت در دروس2 واحدی) تقسیم شدند. اطلاعات توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته جهت تعیین نگرش دانشجویان (20سوال، نمره لیکرت: 5-1) نسبت به حضور در کلاس پس از تایید روایی وپایایی آن و نیز با فرم جمع آوری اطلاعات غیبت ها و نمرات دروس جمع آوری شد. اطلاعات با آزمون های کای دو و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
میانگین نمره نگرش دانشجویان «دارای غیبت» نسبت به موانع آموزشی حضور در کلاس از مجموع 20 امتیاز (42/1±88/16(بالاتر از گروه «فاقد غیبت»)02/2±47/15(بود (003/0=p). نمره نگرش دانشجویان «دارای غیبت» نسبت به موانع اجتماعی حضور در کلاس (38/1±08/17(بیش تر از دانشجویان «فاقد غیبت»)91/1±95/15(بود (012/0=p)؛ اما نمره نگرش دانشجویان فاقد غیبت نسبت به فواید حضور در کلاس بالاتر از دانشجویان دارای غیبت بود (004/0=p). نمره کل دروس گروه «فاقد غیبت» بیش تر از گروه «دارای غیبت» بود (002/0=p).
نتیجه گیری
غیبت دانشجویان با کاهش نمرات دروس همراه بود. متعادل نمودن تعداد دروس و حجم کارورزی در ترم های تحصیلی، کاهش اضطراب طی تدریس، ارتقای یادگیری دانشجویان و علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی می تواند درکاهش غیبت نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
840 تا 850
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!