تاثیر مصرف آب پرتقال بر فشار خون و عملکرد جریان عروق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آب پرتقال یک منبع غنی از فلاونوئیدهای رژیم غذایی است؛ که موجب کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. هدف از این مطالعه تاثیرمصرف 4 هفته مصرف آب پرتقال تجاری و طبیعی برفشارخون و عملکرد جریان وابسته عروق (FMD) درافراد داوطلب سالم می باشد
روش بررسی
بیست و دو داوطلب سالم (59-18ساله) در یک مطالعه کارآزمایی بالینی متقاطع (crossover) به طورتصادفی ساده به دوگروه A و B تقسیم شدند. گروهA ابتدا آب پرتقال تجاری و بعد از 2 هفته دروه رفع اثر، آب پرتقال طبیعی مصرف کردند. در مقابل گروه B ابتدا آب پرتقال طبیعی و بعداز 2 هفته دروه رفع اثر، آب پرتقال تجاری (mL/day 500) مصرف کردند. در هر دو گروه، قبل و بعد از 4 هفته فشار خون و FMD اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی زوج، تی مستقل و میکس مدل خطی بررسی شدند.
یافته ها
این مطالعه نشان می دهد بعد از مصرف آب پرتقال تجاری فشار خون دیاستولیک (%1/ 5-) و فشار خون سیستولیک (%9/ 5-) کاهش معنی داری می یابد(05/0>p). در حالی که بعد از مصرف آب پرتقال طبیعی تغییرات فشار خون دیاستولیک و فشار خون سیستولیک معنی دار نبود و از طرفی تغییرات درون گروهی برای FMD درگروه مصرف کننده آب پرتقال طبیعی معنی دار بود (05/0>p) و تغییرات بین گروهی برای هیچ کدام از فاکتورها معنی دار نبود.
نتیجه گیری
مصرف آب پرتقال تجاری و طبیعی هر دو جهت پیشگیری از آترواسگلروز مفید می باشند. اما اثرات آب پرتقال تجاری معنی دارتر است. آب پرتقال تجاری دارای فلاونوئید، پکتین و اسانس بیشتری در مقایسه با آب پرتقال طبیعی است و ممکن است به این دلیل اثرات بیشتری بر روی فشار خون دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1258610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!