مقایسه دقت تشخیص اولتراسونوگرافی و رادیولوژی در بررسی روند التیام نقیصه های استخوانی با اندازه بحرانی در استخوان زنداعلی در خرگوش

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
التیام نقیصه های استخوانی با اندازه بحرانی یکی از چالش های مهمی است که متخصصین ارتوپدی با آن مواجه اند. برای بررسی روند التیام استخوان معمولا از رادیوگرافی ساده استفاده می شود. رادیولوژی مکرر دارای عوارض جانبی بوده و تحقیقات اخیر نشان دهنده تشخیص زودهنگام نشانه های التیام استخوان به وسیله اولتراسونوگرافی است.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی دقت تشخیص رادیولوژی و اولتراسونوگرافی در روند التیام نقیصه های استخوانی با اندازه بحرانی است.
روش کار
در این مطالعه از 16 سر خرگوش سفید نیوزیلندی استفاده شد. مدل نقیصه استخوانی با اندازه بحرانی در استخوان زند اعلی به روش استاندارد و با طول نقیصه mm 15 ایجاد گردید و بعد از گذشت 12 هفته از ایجاد نقیصه مورد بررسی رادیوگرافی و اولتراسونوگرافی قرار گرفت. در صورت وجود تناقض بین یافته های دو روش، برای تعیین اینکه کدام روش از دقت بیشتری برخوردار است نتایج هیستوپاتولوژی حاصل از نمونه برداری در همان روز مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج
در 15 مورد از 16 خرگوش، نتایج اولتراسونوگرافی توسط رادیولوژی تائید شد و تنها در یک مورد ناهمخوانی بین دو روش وجود داشت. در این مورد، رادیوگرافی دال بر عدم جوش خوردگی از نوع آتروفیک بود ولی اولتراسونوگرافی نشان دهنده پر شدن نقیصه و وجود یک آرتیفکت انعکاسی (Reverberation artifact) در زیر آن بود. در مقاطع بافت شناسی نمونه مورد نظر ماتریکس استخوانی با سلولاریتی بالا و کلسیفیکاسیون در برخی مناطق دیده می شد که تائیدکننده نتایج اولتراسونوگرافی بود.
نتیجه گیری نهایی: نتایج این مطالعه نشان می دهد که در تصویربرداری تشخیصی از نقیصه های استخوانی با اندازه بحرانی، در اغلب موارد نتایج اولتراسونوگرافی و رادیوگرافی هم خوانی داشته و حتی بررسی اولتراسونوگرافی دقیق تر است. علاوه براین، در صورت مشاهده آرتیفکت انعکاسی در محل نقیصه و عدم مشاهده نشانه ای از التیام در رادیوگراف، این آرتیفکت می تواند نشان دهنده ماتریکس استخوانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!