روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش و خوداظهاری عملکرد نسبت به طبابت مبتنی بر شواهد (EBM)

پیام:
چکیده:
مقدمه
پزشکی مبتنی بر شواهد استفاده درست از بهترین شواهد موجود در تصمیم گیری درباره مراقبت از هر بیمار و تلفیق تجارب بالینی فردی با بهترین شواهد بالینی در دسترس و به دست آمده از پژوهش های نظام مند است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش و خوداظهاری عملکرد نسبت به «طبابت مبتنی بر شواهد»در پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.
روش ها
دراین مطالعه توصیفی با روش نمونه گیری در دسترس، کل پزشکان عمومی مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران درسال 1392(80 نفر) وارد مطالعه شدند. پس از ترجمه پرسشنامه سنجش نگرش و خوداظهاری عملکرد نسبت به «طبابت مبتنی بر شواهد بوام (Baum) به زبان فارسی و تایید ترجمه، پرسشنامه بین پزشکان توزیع شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
پایایی از بعد همسانی درونی برای کل سوالات بالاتر از 7/0 بود. شاخص روایی محتوایی (CVI)789/0 و نسبت روایی محتوایی 7/0 (CVR) به دست آمد. در بررسی روایی سازه، 97/71درصد از واریانس با دو عامل نگرش و عملکرد تبیین گردید. ضریب آلفای کرونباخ در حیطه نگرشی 396/0 و در حیطه خود اظهاری مهارتی 934/0 بود و ضریب آلفای کرونباخ کل 784/0 بود. بیش تر پزشکان استفاده روزمره از EBM را مفید می دانستند. در خود اظهاری عملکردی نیز بالاترین مهارت مربوط به طراحی سوال برای یک وضعیت بالینی و کم ترین مهارت مربوط به جستجو و یافتن یک مقاله در کم تر از 5 دقیقه بود.
نتیجه گیری
نسخه فارسی پرسشنامه سنجش نگرش و خوداظهاری عملکرد نسبت به EBM دارای روایی و پایایی لازم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
991 تا 999
لینک کوتاه:
magiran.com/p1360476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!