همبستگی سبک رهبری سرپرستاران از دیدگاه پرستاران با تنش شغلی پرستاران

پیام:
چکیده:
مقدمه
سبک رهبری می تواند در ابقاء پرستاران، تنش شغلی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری نقش داشته باشد، اما مطالعات انجام شده یافته های متفاوتی را نشان داده اند. لذا هدف از این مطالعه تعیین همبستگی سبک رهبری سرپرستاران از دیدگاه پرستاران با تنش شغلی پرستاران بود.
مواد و روش ها
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. در این مطالعه 120 پرستار شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارها شامل «پرسشنامه رهبری چندعاملی رهبری (Multifactor Leadership Questionnaire)» و «پرسشنامه اجرایی بهداشت و ایمنی (Health and Safety Executive Questionnaire)» پس از تایید روایی محتوا و صوری و پایایی به روش همسانی درونی به منظور جمع آوری داده ها مورداستفاده قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
سبک رهبری غالب سرپرستاران از دیدگاه 52 درصد پرستاران از نوع سبک رهبری تبادلی و تنش شغلی 73 درصد پرستاران کم بود. نتایج نشان داد که نمره تنش پرستاران در سبک رهبری تحول گرا و تعاملی سرپرستاران از دیدگاه پرستاران کم بود. سبک های رهبری تحول گرا با تنش شغلی (r=-0.32، P<0.001) و تبادلی با تنش شغلی (r=-0.32، P<0.001) همبستگی آماری منفی معناداری داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به همبستگی سبک رهبری با تنش شغلی، سبک رهبری مناسب مدیران پرستاری می تواند به کاهش تنش شغلی منجر شود. لذا پیشنهاد می شود مدیران پرستاری از سبک های رهبری تبادلی و تحول گرا استفاده نمایند. همچنین مدیران باید شرایط و زمینه های ایجادکننده تنش شغلی را بکاهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!