بررسی اویستر Saccostrea cucullata به عنوان پایشگر زیستی فلزات روی، مس، سرب و کادمیوم در منطقه بین جزر و مدی جزیره هرمز، خلیج فارس

پیام:
چکیده:
غلظت فلزات روی، مس، سرب و کادمیوم در رسوبات سطحی، پوسته و بافت نرم اویستر Saccostrea cucullata از 3 ایستگاه در منطقه جزر و مدی جزیزه هرمز جمع آوری و سپس اندازه گیری شد. غلظت فلزات توسط اسپکترومتر جذب اتمی شعله ای (FAAS) تعیین گردید. نتایج نشان داد روند تجمع غلظت فلزات در بافت نرم به صورت روی> مس> سرب> کادمیوم و برای پوسته به ترتیب به صورت سرب> روی> مس> کادمیوم است. همبستگی مثبت و معنی داری بین فلزات سرب (05/0>P، 97/0 =r)، کادمیوم (05/0P< و 79/0 r=)، روی (01/0P< و 99/0 r=) و مس (05/0P< و 77/0 r=) در بافت نرم اویستر و رسوبات یافت شد. همبستگی مثبت و معنی داری بین فلز سرب در پوسته و رسوبات وجود نداشت. درصد عامل ضریب تغییرات (%CV) برای سرب در پوسته کمتر از بافت نرم به دست آمد، در حالی که مقادیر این ضریب برای مس، روی و کادمیوم در بافت نرم پایین تر از پوسته تعیین گردید. نتایج این تحقیق نشان دهنده آن است که پوسته صدف S. cucullataبه عنوان پایشگر زیستی مناسب برای فلز سرب و بافت نرم آن برای فلزات مس، روی و کادمیوم پیشنهاد می گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!