بررسی نقش رسانه ها و گروه های مرجع بر شکل گیری نگرش سیاسی دانشجویان

(مطالعه موردی: خیزش های اخیر اسلامی در منطقه خاورمیانه)
پیام:
چکیده:
بررسی نگرش سیاسی دانشجویان مسئله ای است که در جامعه ما از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه نگرش ها مقدمه شکل گیری رفتارها و کنش های اجتماعی افراد هستند. ازسوی دیگر، موضوع خیزش های اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، مهم ترین موضوع در عرصه تحولات سال های اخیر منطقه محسوب می شود. باتوجه به اینکه تاکنون داده مستند تجربی درخصوص دیدگاه دانشجویان دراین زمینه ارائه نشده است، سنجش هرچند اجمالی این موضوع ضروری به نظر می رسد.
مقاله حاضر تلاشی است برای بررسی نقش رسانه ها و گروه های مرجع در نگرش دانشجویان به خیزش های اسلامی اخیر در منطقه. برای این منظور، ابتدا دیدگاه 977 دانشجو از 16 دانشگاه کشور به روش نمونه گیری چندمرحله ای اخذ شد و به کمک آزمون کای اسکور، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تجزیه وتحلیل شد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که درمجموع، 8/42درصد از تغییرات نگرش دانشجویان به جنبش های اسلامی منطقه، از مسیر دو عامل منابع کسب خبر و گروه های مرجع اجتماعی تبیین شدنی است (001/0> p). همچنین، مبتنی بر نتایج تحلیل مسیر، از میان منابع کسب خبر، به ترتیب تاثیر صداوسیما و شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی و از میان گروه های مرجع اولیه و ثانویه، نقش رهبری نظام و علمای دینی در شکل گیری نگرشی خاص در دانشجویان درباره خیزش های اسلامی در منطقه خاورمیانه، معنادار است. در پایان، تلویحات پژوهش حاضر بررسی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1387207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!