بررسی تاثیر آهن و رژیم غذایی پر کلسترول بر آپوپتوز در شکنج دندانه دار از تشکیلات هایپوکامپ

پیام:
چکیده:
مقدمه
برخی مطالعات بیانگر تاثیر افزایش غیر طبیعی آهن و کلسترول در مغز در پاتوژنز بیماری های نورودژنراتیو همچون آلزایمر می باشد، اما مطالعات انجام گرفته در این زمینه اندک و نتایج آن ها با یکدیگر متناقض است. از آن جایی که شیوع این بیماری ها، به ویژه آلزایمر در حال افزایش می باشد، مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر آهن و رژیم غذایی پر کلسترول بر آپوپتوز در شکنج دندانه دار از تشکیلات هایپوکامپ به انجام رسید.
روش ها
رت های نر نیوزلندی به گروه های شاهد، آهن (رژیم mg/kg 50)، گروه کلسترول (رژیم حاوی کلسترول 2 درصد) و گروه کلسترول و آهن تقسیم شدند. سطح سرمی کلسترول، LDL (Low-density lipoprotein) و (HDL (High-density lipoprotein قبل و بعد از رژیم 6 هفته ای بررسی و اندازه گیری شد و سپس میزان آپوپتوز سلول های عصبی در تشکیلات هایپوکامپ آن ها با استفاده از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمیایی(TUNEL test (Terminal deoxynucleotidyl transferase biotin–dUTP nick end labeling مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
پس از استفاده از رژیم غذایی پرکلسترول، سطح سرمی کلسترول، LDL و HDL در گروه های دریافت کننده ی کلسترول به طور معنی داری افزایش یافت (05/0 > P). همچنین، آپوپتوز سلول های عصبی در شکاف دندانه دار هیپوکامپ در گروه دریافت کننده ی رژیم پرکلسترول در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (05/0 > P). استفاده از آهن به تنهایی یا همراه با کلسترول، تاثیری بر میزان آپوپتوز سلول های عصبی نداشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که تجویز رژیم غذایی پر کلسترول بر سطح آپوپتوز سلولی تاثیر معنی دار دارد؛ به طوری که تجویز رژیم حاوی کلسترول تنها و رژیم آهن و کلسترول، سطح آپوپتوز سلولی را افزایش می دهد. اما تجویز آهن، تاثیر قابل ملاحظه و معنی داری در افزایش یا کاهش آپوپتوز ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!