بررسی عزت نفس و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392

پیام:
چکیده:
مقدمه
عزت نفس ارزشیابی پایدار و ثابت از خود تلقی می شود و از جمله مفاهیمی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین عزت نفس در بین دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال تحصیلی 93-1392 انجام شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی– تحلیلی360 نفر از دانشجویان که به صورت سرشماری وارد مطالعه شده بودند، پرسشنامه عزت نفس«کوپراسمیت» به همراه برخی از متغیرهای جمعیت شناختی را تکمیل کردند.
داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS17 و با آزمون های آماری غیرپارامتری، ضریب همبستگی اسپرمن و رگرسیون لوجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری 05 /0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
83/1% زن و 4 /81% افراد مجرد بودند. از نظر رشته تحصیلی بیشترین تعداد مربوط به رشته بهداشت عمومی6/ 25% بود و 8/ 87% دانشجویان مهمترین علت ورود به دانشگاه را علاقه به ادامه تحصیل ذکر کردند. میانگین نمرات عزت نفس کلی دانشجویان مورد بررسی12/ 7 ±91/ 35 با دامنه49- 9 بود. در کل، 332 (2/ 92%) دارای عزت نفس بالا بودند. نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک مشخص کرد که متغیرهای زندگی با خانواده و علاقمندی به ادامه تحصیل پیش بینی کننده های سودمند برای عزت نفس بالا بودند(P<0.05).
نتیجه گیری
در پژوهش حاضر سطح عزت نفس اکثریت دانشجویان مورد بررسی بالا بود. علاقه مندی به ادامه تحصیل و زندگی با خانواده از عوامل موثر بر افزایش عزت نفس بود. توصیه می شود تلاش در جهت افزایش عزت نفس، به صورت پایدار مورد توجه قرار گیرد، تا به عنوان یک مشخصه شخصیتی در برخورد با مشکلات به سازگاری بهتر دانشجویان کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!