استیگماتیزه شدن، رابطه پزشک بیمار و درمان در بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ ایدز

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه اچ.آی.وی/ ایدز تنها به عنوان یک بیماری و حامل آن به عنوان بیمار شناخته نمی شوند. از آنجایی که راه های انتقال این بیماری بیشتر مربوط به رفتار انحرافی بشر بوده است، نسبت به این بیماری یک استیگما شکل گرفته است.این مقاله درپی بررسی تاثیری است که استیگما بودن این بیماری در جامعه ایران بر روی درمان این بیماران و رابطه متقابل پزشک و بیمار اچ. آی. وی مثبت برجای گذاشته است.
روش
روش مورد استفاده قرار گرفته در این مطالعه روش کیفی بوده است. جمع آوری داده ها با استفاده از تکنیک مصاحبه انجام گرفته که برای مصاحبه با بیماران اچ. آی. وی مثبت از مصاحبه عمیق و برای مصاحبه با پزشکان متخصص عفونی از مصاحبه نیمه ساخت یافته استفاده گردیده است. این مطالعه در مرکز مشاوره و بخش عفونی بیمارستان امام خمینی انجام گرفته استو شش نفر از مراجعان مرکز مشاوره رفتاری وهفت نفر متخصص بیماری های عفونی انتخاب شده اند.
یافته ها
استیگمای ایدز ترس های نابجایی را در جامعه پزشکی برانگیخته است که کنش متقابل پزشک و بیمار اچ. آی. وی مثبت را تحت تاثیر قرار داده و در بسیاری موارد موجب تبعیضات درمانی برای این بیماران شده است
نتیجه گیری
براساس نتایج به دست آمده استیگمای ایدز تاثیر نامطلوبی در جامعه پزشکی ما داشته است و این مسئله مانعی برای دستیابی بیماران مبتلا به اچ. آی. وی/ایدز به حقوق درمانی برابر می باشد. نتایج نشانگر نقش استیگما در تبدیل این بیماری به یک پدیده اجتماعی فرهنگی می باشد. پزشکان نیز مانند دیگر آحاد جامعه تحت تاثیر ارزش ها، هنجارها و برساخت های جامعه قرار دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1487067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!