عوارض کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک بستری شده در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

مطالعات جهانی نشان می دهد که در هر سال، 7-2 مورد جدید از سندرم نفروتیک اولیه در هر 100000 کودک زیر 16 سال به وقوع می پیوندد و شیوع جمعی آن، 7/15 در هر 100000 کودک می باشد. همچنین، سندرم نفروتیک با دفع زیاد پروتئین ادرار، کاهش پروتئین خون و افزایش چربی های خون مشخص می گردد.

روش ها

مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی گذشته نگر بود که با هدف تعیین بروز عوارض مربوط به سندرم نفروتیک در کودکان انجام شد. کلیه ی بیماران مبتلا به سندرم نفروتیک که در سال های 93-1392 در مرکز آموزشی- درمانی کودکان امام حسین (ع) اصفهان بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات شامل سن (سال)، جنس، فشار خون سیستول و دیاستول (mmHg)، مدت بستری (روز)، تعداد عود، میزان آلبومین (g/dl)، کراتینین (g/dl)، کلسترول (mg/dl)، تری گلیسرید (mg/dl) و پروتئین ادرار (mg/24 hours) و همچنین میزان تصفیه ی گلومرولی (GFR یا Glomerular filtration rate) (mg/minute)، از پرونده ی مربوط به آخرین بستری آنان استخراج شد.

یافته ها

میانگین سن بیماران 80/3 ± 21/8 سال بود. بیشترین فراوانی سن بیماران، 5 سال بود. 3/39 درصد از بیماران، پرفشاری خون سیستول و 4/36 درصد، پرفشاری خون دیاستول داشتند. همچنین، در 3/90 درصد از بیماران، اختلال افزایش چربی های خون (افزایش تری گلیسرید یا کلسترول) مشاهده شد. ضمن این که، به ترتیب 9/41 و 4/88 درصد از بیماران، اختلال در آلبومین و GFR داشتند. درجه ی پروتئین اوری در 0/58 درصد از بیماران، +++ و در 2/20 درصد آنان، ++++ بود.

نتیجه گیری

از آن جایی که سیر درمانی و بهبودی این بیماران بسیار کند و وابسته به زمان است و بهبودی کامل نیز وجود ندارد، لازم است با شناخت عوارض این بیماری، به درمان علامتی و جلوگیری از پیشرفت عوامل خطر اقدام نمود تا بیماری ها و مشکلات ثانویه به وجود نیاید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1999 تا 2003
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!