بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی سارکوسیستوزیس در نشخوارکنندگان کشتارگاه شهریار در سال 91-92

چکیده:
زمینه مطالعه
آلودگی به سارکوسیستیس یکی از شایع ترین عفونت های تک یاخته ای مشترک بین انسان و دام می باشد که توسط گونه های مختلف سارکوسیستیس ایجاد می شود.
هدف
با توجه به اهمیت بهداشتی این انگل، در این مطالعه میزان آلودگی به کیست های ماکروسکوپی و میکروسکوپی سارکوسیستیس در گاو و گوسفند ذبح شده در کشتارگاه شهریار مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
در این مطالعه 138 لاشه گاو و 138 لاشه گوسفند بطور تصادفی انتخاب شده و نمونه هایی از مری، دیافراگم، قلب، زبان، عضله جوشی و بین دنده ای آنها تهیه و به منظور یافتن کیست های ماکروسکوپی و میکروسکوپی، لاشه و نمونه های تهیه شده به دو روش مشاهده مستقیم (ماکروسکوپی) و گسترش فشاری(Dab smear) مورد بررسی قرار گرفتند. اساس تشخیص کیست های میکروسکوپی، تهیه گسترش فشاری از نمونه ها و سپس رنگ آمیزی آنها با گیمسا و مشاهده میکروسکوپی برادی زوآیت های انگل بوده است.
نتایج
با بررسی لاشه و نمونه ها هیچ گونه کیست ماکروسکوپی مشاهده نگردید. در روش گسترش فشاری 48/93% از گاوها و 95/86 % از گوسفندان مورد بررسی، از نظر وجود کیست های میکروسکوپی مثبت تشخیص داده شدند. همچنین اختلاف آماری معنی داری بین میزان آلودگی در عضلات مختلف، مشاهده گردید (0.05نتایج
برطبق نتایج حاصل قلب و مری، بیشترین و زبان، کمترین میزان آلودگی را دارا بودند. در گاو و گوسفند آلودگی در جنس نر بیشتر از ماده مشاهده شد. در گاو آلودگی با سن اختلاف معنی داری نداشت ولی در گوسفند آلودگی در سن زیر یکسال بیشتر از سایر سنین بود.
نتیجه گیری نهایی: با توجه به آلودگی بالای گوشت های مورد بررسی به تک یاخته سارکوسیستیس و با توجه به اهمیت بهداشتی این انگل، توصیه می شود از مصرف گوشت های گاو و گوسفند بصورت نیم پز و کبابی اجتناب گردد و همچنین اقدامات پیشگیرانه در کشتارگاه از قبیل: بررسی های دقیق تر لاشه ها و حذف موضعی یا کلی لاشه ها در کشتارگاه، انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 445
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!