کاربرد شبیه آشفتگی مرسوم و روش جزء حجم سیال (VOF) در پیش بینی نیمرخهای سطح آب در پرش آبی بر روی بسترهای موجدار سه گوشه ای

چکیده:
یکی از مهمترین پدیده هایآبی در جریانهای نهرهای باز پرشآبی آبی می باشد که به طرز گسترده ای مورد تحقیق قرار گرفته است. زمانی که حالت جریان از حالت فوق بحرانی به زیر بحرانی تغییر می کند، در فاصله ی کوتاهی از جریان، رقوم سطح آب افزایش می یابد، که این افزایش همراه با تشکیل غلطابهای آشفتگی می باشد. این پدیده، اصطلاحا پرش آبیآبی نامیده می شود. بررسی محققین نشان می دهد که بسترهای موجدار و زبر در کاهش عمق ثانویه و طول پرش آبیآبی موثر می باشند. در این تحقیق با استفاده از شبیه های آشفتگی مختلف ( معیار و RNG) و (از نوع SST) و با به کارگیری نرم افزار پویایی محاسباتی فلوئنت، پرش آبیآبی بر روی بستر موجدار مثلثی شکل به صورت دو بعدی شبیه سازی شد. ضمنا، سطح آزاد جریان با روش جزء حجم سیال VOF تعیین گردید. در شبیه سازی عددی، پرش ایجاد شده در یک نهر مستطیلی با بستر موجدار مثلثی و بلافاصله بعد از دریچه و در محدوده ی اعداد فرود 3 تا 5/7 می باشد. نتایج عددی نشان دادند که شبیه آشفتگی مرسوم، و روش جزء حجم سیال VOF، برای پیش بینی نیمرخهای سطح آب در پرش آبیآبی بر بستر موجدار مثلثی شکل مناسب بوده، و خطای مقادیر سطح آب به دست آمده از شبیه های عددی و اندازه گیری شده مابین 3 تا 7 درصد است. نتایج همچنین نشان دادند که عمق پایاب روی بستر موجدار مثلثی شکل نسبت به بستر صاف (در شرایط آبی یکسان) بطور متوسط 8/34 درصد کوچکتر است. در این تحقیق مشاهده گردید که کارمایه ی جنبشی اغتشاشی(K) با فاصله گرفتن از پنجه ی پرش و به سمت پایین دست کاهش می یافت. ضمنا بیشترین تنش برشی بستردر ابتدای پرش دیده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!