بررسی عوارض و پیامد بالینی بیماران مبتلا به پنومونی مرتبط با ونتیلاتور در دو گروه دارای آسیب ترومایی مغزی و بدون آسیب ترومایی مغزی بستری در بخش مراقبت های ویژه

چکیده:
اهداف
مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه عوارض و پیامدهای بالینی بیماران مبتلا به VAP در بیماران با آسیب ترومایی مغزی (TBI) با بیماران بدون آسیب ترومایی مغزی پرداخته است.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع هم گروهی آینده نگر است که طی آبان ماه سال 91 تا آبان ماه سال 92 در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام حسین (ع) انجام شد. بیماران با سن بالای 18 سال بستری در ICU که دچار VAP شده بودند وارد مطالعه شدند. بیمارانی که به علت TBI بستری شده بودند در گروه یک و بیمارانی که به علل دیگری غیر از TBI بستری شده بودند در گروه دو قرار داده شدند. اطلاعات مورد نیاز همه بیماران در هر دو گروه ثبت گردید. این بیماران تا زمان ترخیص از بیمارستان پیگیری شدند و میزان بروز مرگ یا بهبودی، بروز عوارض جدی، تعداد روزهای بستری شدن، مدت اینتوباسیون و نوع میکروارگانیسم رشد کرده در کشت، ثبت گردیده و در دو گروه مقایسه شدند.
یافته ها
در مطالعه حاضر تعداد 38 نفر (6/81% مرد) در گروه یک و 57 نفر (4/54% مرد) در گروه دو بررسی شدند. میانگین سنی گروه یک (42 سال) به طور معنی داری کمتر از گروه دو (57 سال) بود (002/0P=). متوسط مدت زمان بستری در ICU در گروه یک 14 روز و در گروه دو 32 روز بود (001/0P<). نتایج sputum culture در 28 نفر (7/75%) از گروه یک و 50 نفر (3/89%) از گروه دو پاسخ مثبت گزارش گردید (P=0/081) و همچنین نتایج blood culture 5 نفر (8/23%) از گروه یک و 18 نفر (2/46%) از گروه دو کشت خون مثبت داشته اند (P=0/09). عوارض جدی ثبت شده در هر دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. از نظر پیامد بالینی مورتالیتی ICU در بیماران گروه یک 7/23% و در گروه دو 6/38% بود (P= 0/129) و مورتالیتی بیمارستانی در بیماران گروه یک 26% و در گروه دو 49% بود (P=0/116).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که میزان بروز عوارض و همچنین پیامد بالینی بیماران مبتلا به پنومونی مرتبط به ونتیلاتور در گروه دارای آسیب ترومایی مغزی تفاوت معنی داری با گروه بدون آسیب ترومایی مغزی ندارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
307 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!