اثر غلظت عصاره های سیر و لیمو بر خواص ارگانولپتیک تخم نمک سود ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhyncus mykiss) طی نگهداری دریخچال

چکیده:
تخم ماهی با وجود اسیدهای چرب غیراشباع و پروتئین بالایی که دارد در برابر فساد بسیار حساس می باشد و ویژگی حسی وکیفی آن درطول نگهداری کاهش می یابد. جهت جلوگیری یا به تعویق انداختن فساد در محصولات تولیدی از تخم ماهی از نمک وآنتی اکسیدان استفاده می شود. این تحقیق جهت بررسی فاکتورهای حسی (رنگ، بو، طعم و ظاهر ) تخم نمک سود ماهی قزل آلای رنگین کمان حاوی عصاره سیر و لیمو، انجام گردید. بدین منظور تخم استحصالی از ماهیان ابتدا نمک سود شدند و سپس با 4 تیمار(0/3، 0/5، 1و 1/5 درصد) از عصاره ها ترکیب گردیدند. فاکتور های حسی طی 60 روز ذخیره سازی در یخچال بررسی شدند. مقدار مناسب برای عصاره های سیر، لیمو و مخلوط سیر و لیمو به ترتیب، 0/5، 0/5 و 1/5 درصد می باشد. بهترین خواص حسی تا پایان مدت نگه داری مربوط به عصاره ترکیبی سیر- لیمو بود. لذا عصاره های گیاهی، برای ایجاد طعمی مطلوب و افزایش ماندگاری در فرآورده های دریایی ازجمله تخم ماهی مناسب می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1565579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!