تولید و بررسی ویژگی های فیلم پلی اتیلنی با دانسیته پایین حاوی نانوذرات خاک رس اصلاح شده با نانوذرات مس

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اینکه امروزه خطر عفونت با میکروارگانیسم ها مثل کپک، باکتری، ویروس و... سلامتی انسان ها را تهدید می کند و از طرفی به کار بردن مستقیم مواد ضدمیکروبی در مواد غذایی برای سلامت مصرف کنندگان مضر است، استفاده از مواد ضدمیکروبی در بسته بندی غذا اهمیت زیادی یافته است. هدف این مطالعه تولید و بررسی خواص فیزیکی، مکانیکی و ضدباکتریایی فیلم های بسته بندی فعال ضدباکتریایی پلی اتیلنی با دانسیته پایین حاوی نانو ذرات رس اصلاح شده با یون های مس از طریق واکنش تبادل یونی بود.
مواد و روش ها
ریزساختار و ویژگی های فیلم های نانوکامپوزیتی حاوی نانوذرات خاک رس اصلاح شده با مس با استفاده از آزمون های فلورسانس پرتو ایکس، طیف سنجی مادون قرمز، پراش پرتو ایکس، میکروسکوپ الکترونی روبشی و آزمون های مکانیکی و میکروبی مورد بررسی قرار گرفت. حضور و اتصال یون مس در فضای بین لایه ای خاک های رس و نیز ایجاد ساختار ورقه ای در نانوکامپوزیت های مورد بررسی توسط آنالیزهای فلورسانس پرتو ایکس و طیف سنجی مادون قرمز اثبات شد.
یافته ها
آزمون پراش پرتو ایکس نشان داد که نانوذرات در ماتریکس پلی اتیلن به طور مطلوب پخش شده اند. تصاویر حاصل از میکروسکوپ الکترونی روبشی هر دو فیلم نانوکامپوزیتی مورد بررسی، مورفولوژی ناهمگن تر و زبرتری نسبت به پلی اتیلن خالص نشان دادند و معلوم گردید که خاک رس اصلاح شده با مس نسبت به خاک رس اصلاح نشده، با ماتریس پلیمری سازگاری بیشتری دارد. همچنین نانوذرات خاک رس در داخل ماتریکس پلیمری توزیع بهتری یافته بودند. نتایج آزمون های مکانیکی نیز نشان دادند که افزودن خاک های رس اصلاح شده با مس، ویژگی های مکانیکی فیلم های پلی اتیلنی را به مقدار زیادی بهبود می بخشد. با افزودن نانوذرات مس به ماتریکس پلیمری نیروهای برهم کنشی بین نانوذرات فلزی و زنجیرهای پلیمری بیشتر شده که به استحکام فیزیکی فیلم منجر می گردد. اثر ضدمیکروبی در تمام نمونه های نانوکامپوزیتی مشاهده شد، ولی فیلم های نانوکامپوزیت حاوی خاک رس نوع کلویزیت 30ب اصلاح شده با یون مس اثر ضدمیکروبی بیشتری نسبت به فیلم های نانوکامپوزیتی حاوی مونت موریلونیت اصلاح شده با مس و نیز نسبت به فیلم های پلی اتیلن خالص نشان داده اند.
نتیجه گیری
فیلم های نانوکامپوزیتی در مقایسه با فیلم پلی اتیلنی خالص دارای خواص مکانیکی بهبود یافته و اثر ضدمیکروبی در مقابل اشریشیا کلای و استافیلوکوکوس اورئوس بودند. همچنین اثر ضدمیکروبی این نانوکامپوزیت ها در باکتری های گرم منفی بیشتر از باکتری های گرم مثبت بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1591317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!