بررسی مفهوم و جایگاه امنیت و دفاع در اندیشه‎ی امام خمینی(ره)

چکیده:
امنیت و دفاع از جمله موضوعات پر اهمیتی به‎شمار می‎روند که جایگاه خاصی در مطالعات سیاسی و اجتماعی دارند، از جمله اندیشمندان برجسته‎ای که در این زمینه به اظهارنظر پرداخته و طی مباحث فلسفی، کلامی و فقهی به تبیین مفهوم، جایگاه و کارکرد دو موضوع امنیت و دفاع مبادرت نموده است، امام خمینی(ره) می‎باشد. غالب آرا و دیدگاه های امام خمینی(ره) در این زمینه را می‎توان عمدتا در مباحث فقه‎سیاسی ایشان ملاحظه نمود. از نظر امام خمینی(ره)، امنیت در حوزه‎ی فردی، مستقیما با امنیت در حوزه‎ی اجتماعی گره می‎خورد و مکمل یکدیگر محسوب می‎گردد. به عبارتی، امنیت فردی که تابع احساسات افراد می‎باشد، در شکل جمعی معادل امنیت اجتماعی است. البته به نظر می‎رسد استمرار زندگی عمومی همان بقای حیات اجتماعی و عمومی بوده و امنیت افراد با امنیت جامعه به هم پیوسته است. زمانی که امنیت چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی با تهدید و خطرات گوناگون مواجه می‎شود، بحث دفاع پیش می‎آید.
در مقاله‎ی حاضر تلاش شده تا موضوع امنیت و دفاع در رابطه با حفظ کیان جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی(ره)، با روش توصیفی- تحلیل محتوا و از نوع تحقیقات بنیادی است که مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اطلاعات مربوط از روش کتابخانه‎ای و رایانه‎ای گردآوری شده است. و در مرحله‎ی بعد، با اتکا به داده های مزبور، به تحلیل آرا و دیدگاه های امام خمینی(ره) در زمینه‎ی امنیت و دفاع پرداخته شده است. از سخنان امام خمینی(ره) می‎توان چنین دریافت که دفاع سازوکاری فلسفی و واقع‎گرایانه به‎حساب می‎آید و به معنای دفع دشمن و تدارک بازدارندگی موثر بوده و قاعده‎ای مبنایی و حیاتی است. بنابراین، تفکر در مبانی اندیشه‎ی دفاعی اسلام از مقدمات اولیه‎ی تنظیم امور دفاعی جامعه‎ی اسلامی و ایجاد امنیت به‎شمار می‎رود و در مراحل بعد، نحوه‎ی یافتن راهکارهای مطلوب در موضوع دفاع حائز اهمیت می‏شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!