بازخوانی رهیافت های کرامت انسانی در قلمروی اخلاق زیستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخلاق زیستی به عنوان شاخه ای جدید از اخلاق هنجاری کاربردی به تبیین پاسخ ها و راهبردهای اساسی در مواجهه با پرسش ها و چالش های ناشی از ظهور و بروز فناوری های نوین زیست پزشکی می پردازد. کاربست موضوعاتی چون شبیه سازی انسانی، سلول های بنیادی، موجودات شیمری و هیولاگونه، دستکاری های ژنتیکی و فناوری های مرتبط با ژن و آزمایش های زیست پزشکی بر روی آزمودنی های انسانی، دستمایه مطالعات اخلاق زیستی قرار می گیرد. در این میان، کرامت انسانی به عنوان منشا کلیه حق های بشری، جایگاه مهم و خطیری در حوزه اخلاق زیستی و جواز یا ممنوعیت هر گونه رفتار نوپدید در قلمروی فناوری های زیست پزشکی یافته است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر با بهره گیری از مطالعات پیشینی در باب کرامت انسانی و با جستجوی واژگان کلیدی مرتبط در منابع نخستین و اصیل، تلاش شده است تا جایگاه کرامت انسانی در گستره اخلاق زیستی مورد تطبیق، تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.
ملاحظات اخلاقی: اصول اخلاق پژوهش در جستجوها و استناد به متون و منابع اولیه رعایت شد.
یافته ها
در این جستار کوتاه، قرائت ها و رهیافت های متفاوت از کرامت انسانی در ارتباط با اخلاق زیستی مورد مطالعه قرار گرفته است: ارزیابی قرائت دین مدار که کرامت ذاتی انسان را بازتابی از ویژگی و صفت وجه الله بودن وی می انگارد؛ تقریر قرائت های فلسفی اعم از سنت وظیفه گرایانه کانتی، رهیافت فایده گرایانه و نیز رویکرد طبیعت گرایانه، از جمله مباحثی هستند که در این مطالعه علمی مروری، مورد دقت و نقد قرار گرفته است.
نتیجه گیری
در جمع بندی نهایی و در تجمیع رهیافت های گوناگون، بر اهمیت و نقش کرامت انسانی به عنوان منشا کلیه حق های بشری تاکید گردیده، هر گونه تحدید و ممنوعیت در قلمروی اخلاق زیستی، به رعایت و لحاظ ابعاد کرامت در هویت انسانی مستند می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!