بررسی دز تابشی در سی تی اسکن چند آشکارسازی در فانتوم (Polymethylmethacrylate (PMMA با استفاده از شیوه نامه (American Association of Physicists in Medicine-Task Group111 (AAPM-TG111

چکیده:
مقدمه
امروزه، محاسبه ی مقادیر دز دریافتی بیمار در آزمایش های Computed tomography scan (CT Scan) با استفاد از شاخص های وزنی (Computed tomography dose index100 یا CTDI100) و حجمی (Computed tomography dose index volume یا CTDIvol) دز و در نتیجه محاسبه ی دز تعادل (Dose equilibrium یا Deq) انجام می شود. استانداردهای فعلی برای ارزیابی شاخص دز در نسل های جدید CT scan به دلیل کوچکی دزیمتر که تمام حجم تابشی را در بر نمی گیرد، قابل قبول نمی باشد. هدف از انجام این مطالعه، استفاده از شیوه نامه ی AAPM-TG111 برای ارزیابی دز بود.
روش ها
با استفاده از فانتوم استاندارد Polymethylmethacrylate (PMMA) و اتاقک یونیزان قلمی مقادیر دز تجمعی، دز تعادل، دز انتگرال و در نهایت، دز موثر در دو آزمون یعنی بررسی بر اساس شاخص وزنی و حجمی دز محاسبه گردید.
یافته ها
مقدار متوسط دز تعادل بر اساس شاخص دز CT scan (CTDI100) برای دو آزمون به ترتیب 11/26 و 99/58 میلی گری به دست آمد که این مقادیر، بر اساس CTDIvol کنسول 4/19 و 4/42 میلی گری بود. درصد اختلاف بین CTDIvol و Deq در دو آزمون به ترتیب 58/34 درصد و 12/39 درصد بود که مقدار قابل توجهی اختلاف بین مقادیر دز به دست آمده را نشان می دهد.
نتیجه گیری
در این مطالعه، درصد اختلاف به دست آمده برای شاخص حجمی کنسول و دز تعادل با مقادیر گزارش شده توسط دیگر محققین هم خوانی دارد و می توان بیان کرد که ارزیابی دز پرتو در پایان هر اسکن، توسط شاخص حجمی مناسب نبود و لازم است از شاخص های جدید ارایه شده در دستورالعمل ها جهت کنترل کیفی و تضمین کیفیت دستگاه استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p1681994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!