بررسی زندگی حکیم ابن بطلان و کتاب «تقویم الصحه» وی

پیام:
چکیده:
ابن بطلان را می توان در زمره پزشکان بزرگ و معتبر قرن پنجم هجری به بعد دانست که آثار و تجربیات پزشکی وی، به عنوان ماخذی مستند و قابل قبول در ادوار تاریخ طب مطرح بوده است. وی در حکمت و طب، بسیار توانا و در درمان بیماری ها بسیار مهارت داشته است. محدوده زمانی زندگی وی در قرن پنجم هجری و وفات وی در اواسط نیمه دوم همین قرن بوده است. کتب و آثار او در تاریخ طب مخصوصا در شرق قلمرو اسلامی بسیار موثر بوده است.
قریب 13 کتاب، رساله و مقاله از وی در کتب تاریخی بیان شده است. در میان آثار طبی ابن بطلان، کتاب «تقویم الصحه» از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش قصد داریم، شخصیت علمی و طبی، نوآوری ها و کتاب «تقویم الصحه» ابن بطلان را معرفی نماییم.
ابن بطلان در طب، به صورت ترکیبی از شیوه های درمانی اطبای قبل از خود و تجربیات به روز خود استفاده می کرده است. او در حدود نهصد سال قبل مسائلی را در طب و درمان بیماری ها در کتاب «تقویم الصحه» بیان نموده که امروزه هم از مشکلات علم پزشکی بوده و از طرف مجامع پزشکی مورد توصیه و تاکید می باشد.
پژوهش در خصوص زندگی نامه و شیوه های درمانی و توصیه های بهداشتی پزشکی این حکیم و سایر حکمای طب سنتی می تواند در شناسایی این دانشمندان بزرگ، به جهان پزشکی و پژوهشگران تاریخ پزشکی مفید واقع شود. همچنین پژوهش و بررسی روش های درمانی مورد استفاده آن ها در تشخیص و درمان بیماری های مختلف راهگشا خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1690122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!