تاثیر تمرینات استقامتی شدید و مصرف ماست پروبیوتیک بر توان هوازی، بی هوازی، گلبول های سفید خون ، لنفوسیت ها، منوسیت ها ونوتروفیل های بازیکنان جوان فوتبال

چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرین استقامتی شدید به همراه مصرف ماست پروبیوتیک بر توان هوازی، بی هوازی و برخی از سلول های ایمنی (WBC، MON، LYM، NUT) در بازیکنان جوان فوتبال بود. فعالیت های ورزشی پر شدت منجر به شیوع بیماری های عفونی به ویژه عفونت های مجاری تنفسی فوقانی (URTI) و طولانی تر شدن دوره درمان در ورزشکاران می شود. با توجه به وجود باکتری های مفید در مکمل های غذائی حاوی پروبیوتیک ها،که از بروز عفونت ها جلوگیری می کنند، مصرف این گونه مواد غذائی افزایش یافته است. به این منظور در مطالعه ای نیمه تجربی، 36 بازیکن فوتبال جوان 16 الی 18 سال با میانگین قد cm77/0 ±172 و وزن 87/5 ± 76/66 و شاخص توده بدنی09/2 ± 27/21 به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابتدا معاینات پزشکی به عمل آمد و سپس آزمون های توان هوازی HUFF و بی هوازیRAST گرفته شد، گروه تجربی روزانه 400 میلی لیتر ماست پروبیوتیک تولید شرکت پگاه، را یک ساعت قبل از تمرین مصرف می نمود، هر دو گروه برنامه تمرینی را 8 هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 90 تا 120 دقیقه با شدت 60 الی 75 درصد در بخش هوازی و با شدت 80 الی 100 درصد حداکثر ضربان قلب در دقیقه در بخش بی هوازی را انجام دادند. نمونه های خونی جهت تعیین مقادیر متغییرها، صبح ناشتا در چهار مرحله قبل و بعد از هشت هفته تمرین گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون یومن ویتنی و آزمون آماری اندازه گیری های مکرر جهت تعیین اختلاف درون و بین گروهی استفاده گردید. پیش از انجام برنامه تمرینی، تفاوت معنی داری در میزان متغییرها در دو گروه وجود نداشت. پس از 8 هفته تمرین، میزان LYM، NUT استراحتی افزایش معنی داری یافت، میزان توان هوازی، بی هوازی و مقادیر WBC، MON افزایش غیر معنی داری یافت و ابتلا به URTI در طول دوره تمرینی در گروه تجربی مشاهده نشد. . پس از هشت هفته، تمرینات استقامتی شدید سبب بهبود توان هوازی، بی هوازی در هردو گروه شد و در گروه تجربی کاهش ابتلا به URTI بدنبال مصرف ماست پروبیوتیک دیده شد. به نظر می رسد مصرف ماست پروبیوتیک را به طور روزانه به ورزشکارانی که تمرینات شدید استقامتی انجام می دهند، می توان توصیه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1696687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!