ارزیابی مهارتها و ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان و تاثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت)

چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان مراکز آموزش علمی کاربردی مهارت و تاثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعه آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشته های فنی- مهندسی). با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسب وکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامه ریزی، تیم سازی و بازاریابی)، قصد و ویژگی های کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسش نامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روش های تجزیه وتحلیل داده های این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافته ها نشان داد که از بین مهارتهای شش گانه کارآفرینی سه مهارت برنامه ریزی، تیم سازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معنا داری با میانگین مقیاس (به ترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزه پیشرفت، چالش طلبی، مهارت بازاریابی و عمل گرایی در مجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانه دانشجویان) را پیش بینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیش بینی می کنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیش بینی می شود. در پایان باتوجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1702444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!