تغییرات ژن gyrA درانتروباکتریاسه های جداشده از عفونت ادراری مقاوم به آنتی بیوتیک های کینولونی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
عفونت ادراری یکی از عفونت های شایع در سراسر جهان است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند بیمار را دچار عارضه کند. یکی از راه های درمان این نوع عفونت ها مصرف آنتی بیوتیک است. امروزه مقاومت به آنتی بیوتیک ها به یک چالش برای پزشکان و بیماران در سراسر جهان تبدیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات ژن gyrA در انتروباکتریاسه های مقاوم به آنتی بیوتیک های کینولونی جدا شده از عفونت ادراری از تعدادی از بیمارستانهای شهر تهران در سال 1394 بود.
روش بررسی
در این مطالعه، 100 جدایه از باکتری های خانواده انتروباکتریاسه از نمونه عفونت های ادراری جمع آوری شدند. جدایه ها جهت تعیین مقاومت به آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید، سیپروفلوکساسین، نورفلوکساسین، افلوکساسین، اینروفلوکساسین و لووفلوکساسین به روش دیسک دیفیوژن مطابق با دستور العمل های استاندارد (CLSI 2014) مورد غربالگری قرار گرفتند. همچنین واکنش PCR جهت بررسی تغییرات ژن gyrA در جدایه های مقاوم به کینولون مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
باکتری ها به سیپروفلوکساسین 36%، نالیدیکسیک اسید 45%، نورفلوکساسین و افلوکساسین 38%، لووفلوکساسین 35% و اینروفلوکساسین 39% مقاومت نشان دادند. به طور کلی، 36 باکتری به همه آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند و 29 مورد ( 55/80%) دارای موتاسیون در ژن gyrA بودند.
نتیجه گیری
در این مطالعه مشاهده شد که جدایه های انتروباکتریاسه مقاوم به کینولون دارای جهش در ژن gyrA بودند که این جهش نقش مهمی در افزایش مقاومت در جدایه ها دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1704266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!