تاثیر مکمل سازی اسید چرب امگا3 بر عملکرد ریوی دختران ورزشکار پس از یک وهله فعالیت ورزشی درمانده ساز

چکیده:
زمینه و هدف
انقباض برونشی ناشی از ورزش (Exercise-Induced Bronchoconstriction-EIB) در ورزشکاران مشکل شایعی است که می تواند سلامت و عملکرد این افراد را تحت تاثیر قرار دهد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مصرف مکمل امگا-3 بر عملکرد ریوی دختران ورزشکار پس از یک وهله فعالیت ورزشی درمانده ساز بود.
روش کار
تحقیق حاضر نیمه تجربی و با مدل انسانی انجام شد. بدین منظور 22 دانشجوی دختر ورزشکار با میانگین و انحراف استاندارد سنی، توده ی بدن و حداکثر اکسیژن مصرفی به ترتیب 78/0 ± 2/21، 32/2 ± 2/21 و 97/4 ± 5/40 به طور تصادفی ساده به دو گروه دارونما و مکمل تقسیم شدند. گروه مکمل (11n=) روزانه یک عدد کپسول امگا-3 حاوی ایکوساپنتانوییک اسید (EPA) و دوکوساهگزاانوئیک اسید (DHA) و گروه دارونما (11n=) کپسول دارونما حاوی روغن زیتون را به مدت 3 هفته مصرف کردند. نتایج حاصل از اسپیرومتری نیز در ابتدا و پایان دوره مکمل سازی قبل، 1، 5، 10 و 15 دقیقه بعد از فعالیت ورزشی درمانده ساز جمع آوری و ثبت شدند. داده ها به وسیله ی آزمون آماری آنالیز واریانس دوراهه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0 p<مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج مطالعه حاضر نشان داد، مصرف امگا-3 به مدت 3 هفته اثر مثبت معناداری بر روی حجم های ریوی FEV1، FVC و PEF دارد (05/0p<).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مصرف مکمل امگا-3 می تواند موجب بهبود عملکرد ریوی ورزشکاران شود و همچنین مصرف مکمل امگا-3 با کاهش افت FEV1 در 1، 5، 10 و 15 دقیقه پس از فعالیت ورزشی همراه خواهد بود که می تواند به منظور مهار EIB مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!