مقایسه نظریه ذهن در بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی و افراد سالم و ارتباط آن با ابعاد شخصیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نظریه ذهن در افراد سالم بیشتر از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی است، درک و استنباط بهتر از حالات ذهنی دیگران (نظریه ذهن) بر ویژگی های شخصیتی اثر می گذارد. هدف مطالعه حاضر، مقایسه نظریه ذهن در افراد مبتلابه اختلال دوقطبی و افراد سالم و ارتباط آن با ابعاد شخصیت است.
روش کار
روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل همه بیماران مرد و زن مبتلا به اختلال دوقطبی بستری در بیمارستان روان پزشکی رازی بود که در دوره فروکش علائم قرار داشتند. به این منظور، 29 فرد مبتلابه اختلال دوقطبی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به منظور تشکیل گروه مقایسه، 30 فرد بهنجار ازنظر جنس و سن با گروه بیمار همتا شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزارهای «آزمون خواندن ذهن از طریق چشم » (Reading The Mind in The Eyes Test)، « داستان های تصویری نظریه ذهن» (Theory of Mind Picture Stories) «آزمون پنج عاملی شخصیت» (Personality Five Factory Test) و «مقیاس پریشانی روان شناختی کسلر ده سوالی» (Kessler-10 Scale of Psychological Distress) می باشد. روایی و پایایی آن ها در مطالعات قبلی بررسی شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 22 تحلیل شد.
یافته ها
افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای نقص در دو بعد شناختی و عاطفی نظریه ذهن هستند و در دوره فروکش علائم هم، از همتایان سالم خود ضعیف تر عمل می کنند. نتایج همبستگی نیز نشان داد نظریه ذهن شناختی با توافق پذیری (56/0 = P) و وظیفه شناسی (39/0 = P) همبستگی مثبت و با روان آزرده خویی (35/0 = P) همبستگی منفی دارد. اما نظریه ذهن عاطفی تنها با عامل برون گرایی (52/0 = P) همبستگی مثبت دارد.
نتیجه گیری
افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای نقص در دو بعد شناختی و عاطفی نظریه ذهن هستند و در دوره فروکش علائم هم، از همتایان سالم خود ضعیف تر عمل می کنند. لذا پیشنهاد می شود توانبخشی لازم جهت ارتقا این توانایی ها در این بیماران انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!