رابطه ی حمایت اجتماعی با خودکارآمدی در سالمندان آسایشگاه های شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

حمایت اجتماعی و خودکارآمدی از متغیرهای با اهمیت دوران سالمندی هستند که نقش تعیین کننده در ارتقاء سلامت سالمندان دارند. با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در ایران و جهان، توجه به مقوله های مرتبط با سلامت سالمندان شایان توجه جدی است. هدف از نگارش این مقاله تعیین رابطه ی حمایت اجتماعی با خودکارآمدی سالمندان آسایشگاه های شهر تهران در سال 1394 و نقش حمایت اجتماعی در پیش بینی خودکارآمدی سالمندان بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی که به روش مقطعی انجام پذیرفت، جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر تهران در سال 1394 بود. نمونه ی این پژوهش 217 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه ی دموگرافیک، پرسشنامه ی حمایت اجتماعی وکس و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE-10) استفاده شد. پس از تکمیل پرسشنامه ها و گرد آوری آنها، داده ها توسط نرم افزار SPSS شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در این پژوهش 217 سالمند 60 تا 95 ساله (144 زن و 73 مرد) حضور داشتند. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی سالمندان مقیم آسایشگاه های سالمندی شهر تهران به ترتیب 75/9±23/32 و 00/4±68/17 بود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که حمایت اجتماعی با خودکارآمدی سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر تهران رابطه ی مثبت و معنادار دارد (008/0=p) و بیش از 4 درصد واریانس خودکارآمدی توسط حمایت اجتماعی تبیین می شود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه وضعیت حمایت اجتماعی در سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر تهران در حد متوسط و خودکارآمدی آنان پایین بود. لذا به دست اندرکاران و مسئولان ذیربط پیشنهاد می شود برای افزایش خودکارآمدی سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر تهران توجه ویژه ای به مقوله ی حمایت اجتماعی و راهکارهای ارتقای آن داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!