منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری : یک مطالعه مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه وهدف
 شکاف نسبتا عمیقی در روند آموزش مهارت های بالینی و عملکرد بالینی وجود دارد. از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورشیپ می باشد. مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک روش منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش ها
مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی پایگاه های اطلاعاتی فارسی  IranMedex, SID and Magiran  با کلید واژه های منتور(مربی) ، منتی(آموزش بیننده)، منتورینگ (مربی گری)، منتورشیپ، پرستاری، شایستگی بالینی به تنهایی و یا در ترکیب با هم و پایگاه های  انگلیسی ERIC, PubMed, Google Scholar, Scopus, Ovide, Elsevier,   ProQuestبا کلمات کلیدیMentor, Mentorship, Mentoring, Student Nursing, Mentee, از سال2007 تا 2018 انجام شد. مطالعات کمی مرتبط با منتورینگ در پرستاری جمع آوری و با استفاده از چک لیست کوکران و معیار نیگلسون به ترتیب کیفیت مقالات مطالعات تجربی و نیمه تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
درجستجوی پایگاه های اطلاعاتی ذکر شده 26 مقاله مرتبط با موضوع بدست آمد که 19 مقاله از پایگاه های لاتین و 7 مقاله از پایگاه های فارسی بود. از بین آنها تنها 5 مقاله جهت تحلیل انتخاب شد . اگر چه مطالعات از نظر تعداد شرکت کننده، منتور، مطلب آموزش داده شده در کاراموزی  به دانشجویان پرستاری متفاوت بودند ولی همه ذکر کردند که اجرای برنامه منتورشیپ باعث ارتقای شایستگی بالینی دانشجویان شده است.
نتیجه گیری
استفاده از رویکرد منتورشیپ در آموزش بالینی بر یادگیری، یادداری، کسب مهارت و ارتقاء شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری موثر است. توصیه می شود برنامه منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1962254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!