آسیب شناسی اعمال اداری حرفه پرستاری

چکیده:
مقدمه
اعمال و رفتار و تصمیمات پرستاران در حوزه فعالیت خود همانند سایر کارکنان دولت ظهور در عملکرد دولت دارد این اعمال و رفتار تحت نظارت اصولی هستند که به اصول حاکم بر اعمال اداری معروف هستند این اصول که شامل باید ها و نبایدها می باشد رفتار و خدمات پرستاران را تحت نظم و کنترل در آورده و به آن مشروعیت می دهد. با وجود آن در حوزه این عملکرد نیز آسیب های زیادی وجود دارد که موجب ناکارآمدی و نارضایتی شده است، لازم است آسیب های موجود شناسایی و مرتفع گردد این مقاله به آسیب شناسی اعمال حوزه پرستاری پرداخته و الگوهایی برای رفع آن پیشنهاد داده است.  
هدف
این پژوهش با هدف آسیب شناسی اعمال اداری مشاغل پرستاری و تلاش در ارائه راهکار مناسب برای برون رفت از آسیب های موجود نگارش شده است.
مواد و روش ها
این پژوهش در واقع یک مطالعه علمی است که به بررسی اعمال و رفتار کارکنان دولت از جمله پرستاران خدوم و تطبیق این اعمال در مراکز درمانی و حوزه سلامت با قوانین و مقررات و اصول حاکم بر اعمال اداری پرداخته و با آسیب شناسی دقیق این اعمال و رفتار وتحلیل علمی دقیق، الگویی را برای رفع این آسیب ها پیشنهاد نموده است.
یافته ها
با انجام این پژوهش کاشف به عمل آمد که دلیل وجود بسیاری از آسیب های عملکرد پرستاران در حوزه خدمت خود و کلا در حوزه سلامت به دلیل عواملی چون عدم شفاف سازی اعمال، عدم شفافیت قانون، اعطاء صلاحیت تخییری تعریف نشده، عدم نظارت یا نظارت معیوب، اعمال اداری معیوب، تصمیم گیری و تصمیم سازی اشتباه و نادرست، اشتباه در تفسیر و اجرای قانون و سایر مواردی است که در پژوهش حاضر شناسایی شده است.
نتیجه گیری
با شفاف سازی اعمال پرستاران و تصمیم سازی درست، شفاف نمودن قانون و سایر مواردی که در پژوهش بیان شده است این مشکلات مرتفع می گردد. قواعدی وجود دارد که بر رفتار و تصمیم گیری های کارمندان نظارت می کند این قواعد مجموعه ای از بایدها و نبایدها می باشد که به دنبال ایجاد نظم و عدالت در جامعه است. از ویژگی کلی، الزام آور و داشتن ضمانت اجرایی برخوردار است(1). کار و شغل بخش اصلی زندگی اکثر افراد جامعه را تشکیل می دهد و با نماد ارزشی شخص و پایگاه اجتماعی او در ارتباط است. ماهیت و پیچیدگی کار به گونه ای است که نیازمند توجه از زوایای مختلف می باشد. از بعد آسیب شناسی در رفتار، در هنجار، روان شناسی، میزان بازدهی و غیره قابل توجه است. به جهت ناهمگونی هایی که ناشی از عدم توجه به این زوایای شغلی، باعث می گردد که عملا قواعد و اصول حاکم بر اعمال اداری در توفیق اداره و کارمند در دست یابی به هدف موفق نباشد؛ در نتیجه عملکرد دولت پایین می آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1967008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!