بررسی و مقایسه فیتوشیمیایی فنل و فلاونویید کل و عملکرد آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف چهار گونه از جنس Marrubium در رویشگاه های آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
Marrubium یکی از مهمترین جنسهای گیاهی خانواده ی نعنا به شمار می رود که مطالعات فیتوشیمیایی اندکی روی گونه های بومی ایران وجود دارد. اندام هوایی چهار گونه از جنس Marrubium (M. crassidens و M. persicum، M. propinquum و M. parviflorum) اواخر خرداد ماه سال 1395 در فصل گلدهی از استان آذربایجان شرقی منطقه ورزقان و مرند برای مطالعه فیتوشیمیایی بیشتر انتخاب شدند. گیاهان جمع آوری شده پس از خشک شدن به روش خیساندن هر نمونه گیاهی به طور مجزا به ترتیب توسط حلال های اترنفت، کلروفرم و متانول عصاره گیری شدند. سنجش محتوای تام ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی به روش اسپکتروفوتومتری انجام گرفت و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ها و فراکسیونهای حاصل با استفاده از درصد مهار رادیکال آزاد دی فنیل پیکریل هیدرازیل اندازه گیری شدند. طبق نتایج حاصل از آزمون فعالیت آنتی اکسیدانی، کمترین میزان RC50 در فراکسیون 40% عصاره ی متانولی M. crassidens با مقدار 11/1 µg/m مشاهده شد. بیشترین محتوای تام ترکیبات فنولیک و فلاونوییدی برای عصاره ی متانولی گونه M. crassidens، 512/6 میلیگرم معادل ترکیب استاندارد اسید گالیک و 212/7 میلیگرم معادل ترکیب استانداردکرستین حاصل شد. این مطالعه حضور ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی با خواص آنتی اکسیدانی چشمگیری را در چهار گونه Marrubium بومی استان آذربایجان شرقی مشخص نمود که از بین نمونه ها، گونه M. crassidens به لحاظ محتوای تام ترکیبات فنولیک، فلاونوییدی و در نتیجه خواص آنتی اکسیدانی از سایر گونه ها مقدم تر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2001261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!