مقایسه ی روش تصویربرداری حساسیت مغناطیسی با روش افزایش کنتراست در تشخیص پلاک های فعال Multiple Sclerosis با سیستم MRI 5/1 تسلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی با افزایش کنتراست (Contrast enhanced یا CE)، یک روش اساسی در تشخیص پلاک های فعال Multiple sclerosis (MS) می باشد، اما در بیمارانی که منع مصرف گادلونیوم دارند، استفاده از این روش امکان پذیر نیست و لازم است روش دیگری جایگزین شود. تصویربرداری حساسیت مغناطیسی (Susceptibility-weighted imaging یا SWI) در تشخیص پلاک های MS موثر گزارش شده است، اما توانایی آن برای تشخیص پلاک های فعال مشخص نیست.

روش ها

این مطالعه ی مقطعی بر روی 147 بیمار مبتلا به MS در مرکز تصویربرداری شفا در اصفهان با دستگاه Magnetic resonance imaging (MRI) 5/1 تسلا انجام گرفت. علاوه بر توالی های MRI معمولی شامل T1، T2، Fluid-attenuated inversion recovery (FLAIR) و CE-T1W، توالی SWI نیز گرفته شد. سپس، تصاویر CE، SWI نهایی و بزرگی بررسی شد و شدت سیگنال از طریق رسم Return on investment (ROI) در سه ناحیه ی پلاک فعال، پلاک غیر فعال و پس زمینه اندازه گیری شد.

یافته ها

از میان 147 بیمار بررسی شده، 32 نفر دارای پلاک فعال بودند. بین SWI نهایی با CE و همچنین، بین بزرگی و CE، رابطه ی مستقیم و معنی داری در تعیین پلاک های فعال وجود داشت (001/0 > P). SWI نهایی، حساسیت 87/71، ویژگی 30/91 و بزرگی SWI حساسیت 00/75 و ویژگی 83/87 در تشخیص پلاک های فعال داشت. همچنین، میزان صحت در تعیین پلاک های فعال برای SWI نهایی برابر 07/87 درصد و برای بزرگی برابر 03/85 درصد بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه، روش SWI قادر است با حساسیت، ویژگی و صحت بالا پلاک های MS را مشخص نماید و پلاک های فعال را از پلاک های غیر فعال متمایز کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
931 تا 936
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!