اثربخشی آموزش راه حل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، توجه به کیان خانواده و عوامل موثر بر آن، موضوع پژوهش های متنوعی بوده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین  اثربخشی آموزش راه حل محور بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی در زوجین شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها

روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مداخله در بحران و کاهش طلاق بهزیستی شهر اصفهان در سال 1394 تشکیل دادند. 20 زوج به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی Sanaei وBarati (1390) و کیفیت زندگی زناشویی سازمان بهداشت جهانی (1996) بود. برای گروه آزمایش، 7 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یک جلسه، آموزش راه حل محور اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اجرای مداخله آموزشی، داده ها جمع آوری و از طریق روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار گروه آزمایش در مولفه تعارضات زناشویی در پیش آزمون (6/08 ± 150/00) و در پس آزمون (5/20 ± 107/80)، در مولفه کیفیت زندگی در پیش آزمون (5/06 ± 60/40) و در پس آزمون (3/ 68± 77/75)  بود. میانگین و انحراف معیار گروه کنترل در مولفه تعارضات زناشویی در پیش آزمون (6/30 ± 149/00) و در پس آزمون (5/93 ± 150/80)، در مولفه کیفیت زندگی در پیش آزمون (5/48 ± 62/10) و در پس آزمون (6/08 ± 61/95)  بود. میانگین مولفه های تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی پس از ارایه مداخله آموزشی بین دو گروه آزمایش و کنترل دارای تفاوت معنی داری بود (0/001>p).

نتیجه گیری

بنابر نتایج پژوهش حاضر و پیشینه پژوهشی، می توان روش راه حل محور را به عنوان روشی کارآمد در کاهش تعارضات زناشویی و افزایش کیفیت زندگی زوجین دارای مشکلات ارتباطی و زناشویی پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2151889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!