بررسی کیفیت بویایی در بیماران مبتلا به پولیپوز سینوس و بینی قبل و بعد از عمل جراحی اندوسکوپی در بیمارستان ولی عصر (عج) در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

حس بویایی نقش مهمی در زندگی انسان دارد و درک بوهای مختلف کیفیت زندگی را ارتقا می دهد. یکی از علل به نسبت شایع اختلال حس بویایی پولیپ بینی می باشد. درمان های مختلفی جهت این بیماری وجود دارد که مهم ترین آن تشخیص و رفع علت زمینه ای و درمان دارویی است. بعضی از پولیپ های بینی وسینوس به درمان دارویی پاسخ نداده یا بعد از بهبود دچار عود می شوند و لذا نیازمند جراحی هستند. هدف از اجرا این طرح تعیین کیفیت بویایی در بیماران مبتلا به پولیپوز سینوس و بینی قبل و بعد از عمل جراحی اندوسکوپی می باشد.

مواد و روش ها

36 بیمار به مطالعه وارد شدند. در این مطالعه توصیفی تحلیلی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر بیرجند در سال 1395 که با تشخیص پولیپوزیس سینوس- بینی بستری شده و کاندید عمل جراحی اندوسکوپی سینوس و پولیبکتومی هستند به مطالعه وارد شدند. ارزیابی کیفیت بویایی قبل از عمل و چهار هفته بعد از عمل صورت پذیرفت. ارزیابی بویایی توسط پرسشنامه نیمه ساختاریافته در خصوص کیفیت بویایی، چشایی و اشتها همراه با تست تشخیص بویایی Quick به وسیله مصاحبه محقق با بیمار انجام شد. داده ها پس از جمع آوری به نرم افزار SPSS ویرایش 23 وارد شد. ضمن ارایه نتایج آنالیز توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انجراف معیار) از آنالیز تحلیلی (تست مک نمار و آزمون ویلکاکسون) استفاده شد. مقدار معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد.

یافته ها

تمامی بیماران تحت عمل جراحی آندوسکوپیک پولیپکتومی قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران تحت عمل 69/11±14/39 سال بوده است. بیش از نیمی از بیماران مذکر بودند (21 نفر، 3/58 درصد). سابقه پولیپ بینی، سابقه آسم، سابقه رنیت آلرژیک و سابقه حساسیت به آسپرین در 8/27، 1/11، 2/47 و 8/27 درصد بیماران وجود داشت. پولیپ بینی در 3/58 درصد بیماران دو طرفه و در 7/41 درصد بیماران یک طرفه بوده است. کیفیت بویایی بعد از عمل بهبود قابل ملاحظه ای را نشان می دهد (001/0>p). حس بویایی قبل در 75 درصد بیماران و بعد عمل در 100 درصد بیماران وجود داشته و اختلاف مشاهده شده معنی دار بوده است (004/0=p).

نتیجه گیری

اختلال بویایی در بیماران مبتلا به پولیپ از فراوانی قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد و در مجموع نتایج این مطالعه نشان دهنده بهبود معنادار بویایی بیماران تحت عمل پولیپکتومی می باشد (هم در بعد کیفیت و هم در بعد وجود حس بویایی).

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!