بررسی فراوانی شکایت های شایع دوران بارداری و عوامل موثر بر کاهش آنها در مادران باردار 24-20 هفته شهر مشهد در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

چکیده

مقدمه

 بارداری به عنوان یکی از حساس ترین مراحل زندگی زنان با تغییرات فیزیولوژیکی و بیومکانیکی زیادی همراه می باشد که باعث شکایتهایی می شود. هر نوع برنامه ریزی برای کاهش مشکلات بارداری نیازمند شناخت دقیق این مشکلات و عوامل موثر بر آنها است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین فراوانی شکایتهای شایع دوران بارداری و عوامل موثر بر آنها در مادران باردار 24-20 هفته شهر مشهد در سال 1396 انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی 107 زن باردار نخست زا 24-20هفته باردار مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد با استفاده از روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها نیز از طریق نرم افزار SPSS 20صورت گرفت.

یافته ها

حدود 67 درصد از زنان باردار تحت مطالعه گرفتار مشکلات شایع بارداری بودند. مشکل شایع نخست، خستگی غیرمعمول بود (میانگین نمره 1±71/2 و ورم پاها کمترین میزان فراوانی را داشت (میانگین نمره1/0±11/4)در بررسی عوامل موثر بر کاهش شکایات نیز برخی از عوامل موثرتر شناخته شدند؛ از جمله در شکایت ورم پا: نگهداشتن پاها کمی بالاتر از سطح بدن (33درصد)، در گرفتگی عضلات پا: مصرف روزانه شیر و لبنیات (9/34 درصد) در سوزش سر دل: پرهیز از خالی یا پر نگهداشتن معده (5/28 درصد) و در یبوست: مصرف میوه و سبزی (3/43درصد) و مایعات فراوان (3/38درصد) موثرتر از سایر عوامل بودند.

نتیجه گیری

با بررسی مادران باردار نتیجه گرفته می شود که بر مبنای سه ماهه ای که مادران باردار در آن قرار دارند و نیز به دلیل عوامل فردی، زنان باردار دچار برخی از شکایتهای شایع میگردند. در نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر 67 درصد از مادران دچار این مشکل بودند که شایعترین آن خستگی غیرمعمول بود. با ارایه توصیه ها و تمرینات بدنی موثر بر کاهش شکایتها میتوان بدن زن باردار را با تغییرات بارداری هماهنگ نمود و بروز شکایتهای شایع را به حداقل رساند

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2154175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!