بررسی تاثیر بسته بندی نانوکامپوزیت ضدمیکروبی برپایه پلی اتیلن با چگالی پایین حاوی نانوذرات دی اکسید تیتانیوم در افزایش ماندگاری قارچ دکمه ای (Agaricus bisporus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، توسعه ی یک بسته بندی فعال ضدمیکروبی برای افزایش ماندگاری قارچ دکمه ای (Agaricus bisporus) بود. نانوذرات دی اکسید تیتانیوم (TiO2) در سه سطح صفر، 5/0 و 5/1 درصد به ترکیب فیلم پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE) اضافه شدند و به روش اکستروژن دمشی فیلم نانوکامپوزیت تولید شد. از این فیلم ها برای بسته بندی قارچ تازه استفاده شد. همچنین به منظور تحریک فعالیت ضدمیکروبی فیلم ها از تابش دهی نور UV روی نمونه های بسته بندی شده به مدت 15 دقیقه استفاده شد. بررسی خاصیت ضدمیکروبی فیلم ها نشان داد که  بازدارندگی در برابر رشد Staphylococcus aureus و Escherichia coli با افزایش میزان TiO2و همچنین تحت تاثیر تابش دهی UV افزایش می یابد. نمونه های قارچ به مدت 15 روز در دمای یخچال نگهداری شدند و آزمون های فیزیکوشیمیایی و بررسی کیفیت میکروبی روی آنها انجام شد. میزان افت وزن و کاهش ترکیبات فنولی و همچنین کاهش ویتامین C در اثر استفاده از بسته بندی های نانوکامپوزیت بطور قابل توجهی کاهش یافت و این تاثیر با افزایش میزان TiO2بیشتر شد. شاخص قهوه ای شدن و اختلاف رنگ با قارچ تازه در نمونه های بسته بندی شده در فیلم حاوی 5/1 درصد TiO2و تابش دهی شده با نور UV کمتر از سایر نمونه ها بود. با گذشت زمان، بار میکروبی نمونه های قارچ افزایش یافت اما فیلم های فعال توانستند این افزایش را کنترل کنند. بطور کلی پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از نانوذرات TiO2 در فیلم LDPE به عنوان بسته بندی فعال غیرتماسی همراه با تابش دهی نور UV قادر است ماندگاری قارچ را افزایش داده و خصوصیات کیفی آن را در طول مدت عرضه، در سطح مطلوبی حفظ کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!