بررسی فراوانی ژن blaZ در ایزوله های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیمارستان های شهر همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 استافیلوکوکوس به عنوان یک عامل بیماری زا  که عفونت های متعددی را ایجاد می کند شناخته شده است. امروزه استافیلوکوکوس مقاومت چند گانه ای را نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها از جمله بتالاکتام ها کسب کرده است. بتالاکتامازها آنتی بیوتیک های بتالاکتام را هیدرولیز نموده و از طریق فعال شدن ژن blaZ بیان می شوند. لذا هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژن blaZ در ایزوله  های بالینی استافیلوکوکوس جدا شده از بیمارستان های شهر همدان می باشد

مواد و روش ها

در این مطالعه کلیه سویه های استافیلوکوکوس از نمونه های بالینی بیماران بستری به صورت تصادفی انتخاب و به آزمایشگاه انتقال داده شد. در ایزوله های بالینی تاییدشده با آزمایش های بیوشیمیایی مراحل استخراج DNA ژنومی با استفاده از کیت استخراج شرکت سیناژن بر اساس پروتکل شرکت سازنده انجام شد و برای مشاهده محصول PCR از ژل آگارز 1 درصد استفاده گردید. داده ها به وسیله ی نرم افزار SPSS  تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

از بیماران بستری  32 مورد (64 درصد) از جنس مرد و 18 مورد (36 درصد) از جنس زن ایزوله استافیلوکوکوس جدا شد. در الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی به دست آمده نیز پنی سیلین (µg 10) با 100 درصد مقاومت و سفازولین (µg 30) با 5 درصد مقاومت به ترتیب بیشترین و کمترین مقاومت را داشتند. از مجموع 50 ایزوله استافیلوکوکوس جداشده 44 ایزوله حاوی ژن بتالاکتاماز blaZ بود.

نتیجه گیری

ایزوله های جدا شده از نمونه های بالینی، الگوی فراوانی یکسانی را نشان دادند. لذا این احتمال وجود دارد که در بیمارستان ها انتقال مقاومت های دارویی یا شدت بیشتری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!