تردید در اثربخشی استنشاق جوش شیرین در بهبود علائم تنفسی بیماران مبتلا به COVID-19: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استنشاق مولکول جوش شیرین (NaHco3)، در شکل نبولایزشده، در دسته‏ای از التهابات سیستم تنفسی باعث کاسته‌شدن از شدت التهاب و بهبود نسبی وضعیت بیمار شده است. بیماری ویروسی COVID-19 ممکن است در سیر بالینی خود با فعال‌شدن فاکتورهای التهابی به سمت نارسایی تنفسی پیش برود و هنوز روشی برای کنترل آن یافت نشده است. در فضاهای مجازی توصیه‏ هایی مبنی بر انجام بخور سنتی جوش شیرین برای جلوگیری از پیشرفت علایم تنفسی عفونت COVID-19 مشاهده می‏شود. مطالعه‏ حاضر به این سوال که آیا ممکن است بخور سنتی جوش شیرین در بهبود علایم تنفسی بیماران COVID-19 اثر بخش باشد، پرداخته است.

مواد و روش‌ها

این مطالعه، یک مطالعه مروری است. جستجو با واژگان کلیدی در پایگاه‌های داده معتبر علمی و جمع‌آوری مطالب مرتبط با موضوع و نهایتا آنالیز کیفی روش انجام این مطالعه بوده است.

یافته ‏ها

در فرم‌های نبولایزشده داروها، داروها به شکل ریزقطره (آیروسل) وارد سیستم تنفسی می‏شوند. بسته به سایز ذرات، عوامل فیزیکی و فاکتورهای مربوط به سیستم تنفسی، محل اثر ذرات متفاوت است. در بخور سنتی (خانگی)، ریزقطره تولید نمی‏شود و بخار حاصل از تبخیر آب و ماده درون آن، چنانچه آن ماده قابلیت تبخیر در آن شرایط را داشته باشد، به سیستم تنفسی وارد خواهد شد. بر اساس برخی از مطالعات، استنشاق فرم نبولایزشده جوش شیرین، نه بخور سنتی آن، با مکانیسم‌هایی مانند افزایش PH، افزایش جریان خون راه‌های هوایی و کاهش چسبندگی خلط، به طور موفقیت‌آمیزی از شدت التهاب در سیستم تنفسی کاسته است. از تبخیر محلول جوش شیرین در آب طی بخور سنتی، آب و دی‌اکسید کربن حاصل می‏شود و بخار حاصله، حاوی مولکول NaHco3 نیست. ملاحظات‌ اخلاقی: در تدوین این مطالعه، اصل امانتداری و صداقت استناد به متون استفاده شده، و پرهیز از استنباط شخصی از تحلیل‌ها رعایت شده است.

نتیجه‌گیری

از تبخیر محلول NaHco3 طی بخور سنتی (خانگی) جوش شیرین، مولکول بیکربنات سدیم متصاعد نمی‏شود، بلکه آب و دی‏اکسید کربن متصاعد می‏شود، لذا بخور جوش شیرین حداکثر مانند بخور آب گرم عمل می‏کند و اثرات ضد التهابی که از فرم نبولایز مولکول NaHco3 به دست می‏آید، از بخور آن به دست نمی‏آید. پس به لحاظ تیوریک، بخور جوش شیرین نمی‏تواند در التهابات تنفسی و عفونت COVID-19 اثربخش باشد. از سویی، استفاده از داروهای استنشاقی در COVID-19 ممکن است میزان انتقال آیروسلی عفونت را افزایش دهد، لذا به کارگیری فرم استنشاقی نبولایزشده جوش شیرین در مبتلایان به عفونت COVID-19 بایستی هم به لحاظ میزان اثربخشی و هم از جهت ایمن‌بودن، مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. مطالعات بیشتر هم بر بخور هم نبولایز جوش شیرین در عفونت COVID-19 پیشنهاد می‏شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!