مدیریت تعارضات زناشویی پرستاران در رابطه با عملکرد جنسی و تنظیم هیجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خانواده یکی از ارکان اساسی جامعه به شمار میرود و دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت روابط زن و مرد با یکدیگر است که خود  از عوامل متعددی تاثیر میگیرد، تنظیم هیجان و عملکرد جنسی همسران ثانویه به ارتباطی که با تعارضات زناشویی دارد از جمله این عوامل می باشد.

روش

جامعه آماری شامل کلیه پرستاران مرد متاهل شهر بروجرد در سال 98 و به تعداد  130 نفر بودند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان شامل  100 نفر از جامعه مورد نظر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر  از نوع همبستگی بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم هیجان گرانفسکی (2006)، عملکرد جنسی فرج نیا (1393) و تعارضات زناشویی ثنایی (1379) استفاده شده است. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها نشان داد بین تنظیم شناختی هیجان  مثبت و مولفه های آن با تعارضات زناشویی رابطه ی منفی و معنادار، بین تنظیم شناختی هیجان منفی و مولفه های آن  با تعارضات زناشویی رابطه مثبت و معناداری یافت شد همچنین بین عملکرد جنسی و مولفه های آن باتعارضات زناشویی رابطه ی منفی و معناداری وجود دارد

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج این پژوهش حاکی از سطح معناداری رابطه چندگانه بین تنظیم هیجان، عملکرد جنسی با تعارضات زناشویی بود (05/0 >p). نتایج رگرسیون چندگانه گام به گام، نشان داد متغیر عملکرد جنسی و تنظیم هیجان منفی قوی ترین متغیر پیش بین تعارضات زناشویی در میان سایر متغیرها بودند و بعد از آن به ترتیب تنظیم شناختی هیجان مثبت قرار داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!