«یگانگی الهی» و «چندگانگی انسانی» از منظر الهیات سیاسی و تمدنی
هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین نسبت میان وحدت و کثرت در تمدن اسلامی از منظر قرآنی و استلزامات آن در دولت امت گرا یا «دولت تمدنی» در اسلام است. در این راستا با رویکرد تمدنی و با روش تحلیلی-تفسیری، دو عنصر «سبل» و «صراط» در قرآن و نسبت بین آن دو (یک راه و چندین طریق) تبیین خواهد شد. این کار کمک می کند تا اولا، مقوله ی «سبل و صراط» نفس الامری (در عالم خلق و ثبوت) را از «سبل و صراط» عینی و انضمامی (در عالم اثبات) تفکیک کنیم؛ ثانیا، رابطه-ی بین سبیل های متکثر و صراط واحد در عرصه های زمینی و زمانی را تبیین نماییم. دراین منظر، صراط محقق تمدنی، برآمده از تراکم و انباشت سبیل های تمدنی است. تا زمانی که سبیل های تمدنی (کثرات انسانی) انباشته نشوند، ابرنظام اجتماعی (صراط تمدنی) شکل نمی گیرد؛ و تا زمانی که این ابرنظام اجتماعی صورت نیابد، هویت تمدنی به وجود نمی آید. شکل گیری صراط تمدنی در پیوندی تنگاتنگ با دولت تمدنی، در سه تصویر:«دولت سرزمینی تمدنی»، «دولت سرزمینی ام القری» و «دولت فراسرزمینی تمدنی» است.
صراط ، سبل ، وحدت ، دولت تمدنی ، الهیات سیاسی ، الهیات تمدنی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.