ارزیابی اثرات ملاتونین بر خستگی و تغییرات سطوح سرمی اینترلوکین 6 ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی ادجوانت در زنان مبتلا به سرطان پستان: کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خستگی ناشی از سرطان یکی از عوارض شایع و ناتوان کننده سرطان پستان است. مشاهده شده که بیماران سرطانی سطوح پایین‏تری از ملاتونین را دارند و بین ملاتونین و اینترلوکین6 با خستگی بیماران سرطانی ارتباط وجود دارد. از این رو هدف این مطالعه ارزیابی ارتباط مصرف ملاتونین در بیماران سرطان پستان با خستگی و سطوح سرمی اینترلوکین6 می‏ باشد.

روش بررسی

در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور تاثیر داروی ملاتونین بر کاهش خستگی ناشی از شیمی ‏درمانی و پرتودرمانی ادجوانت در 74 زن مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفت. گروه مداخله (38 نفر) بیماران داروی ملاتونین را از 1 هفته قبل از شروع درمان ادجوانت به‏ صورت ongoing طی درمان و پس از آن و تا بعد از زمان نمونه گیری خون ادامه دادند تا زمانی‏ که سرطان پستان مجددا پیشرفت کند (هر شب 6 گرم) و گروه کنترل (36 نفر) همزمان پلاسبو دریافت نمودند. نمره خستگی هر دو گروه قبل و پس از درمان با پرسشنامه BFI و اینترلوکین6 سرم پس از درمان به روش الیزا ارزیابی و مقایسه شد.

یافته ها

میانگین سن بیماران در گروه مداخله و کنترل به ‏ترتیب 79/10±47/50 و 55/10±00/46 سال بود (223/0=P). پس از مداخله، در گروه درمان دارویی ملاتونین و پلاسبو به‏ ترتیب، میانگین نمره خستگی 86/15±16/25 و 57/4±61/52 (001/0<P) و میانگین اینترلوکین6 در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 19/0±063/0 و 13/0±068/0 بود (721/0=P).

نتیجه گیری

تجویز داروی خوراکی ملاتونین در زنان مبتلا به سرطان پستان تحت پرتودرمانی و شیمی‏ درمانی ادجوانت به طور معناداری خستگی آنان را کاهش می‏ دهد اما بر سطح سرمی اینترلوکین6 تاثیر ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2234542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!