رابطه میان کدهای اخلاقی و عملکرد پایدار سازمانی : با تاکید بر نقش بشر دوستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

به منظور دستیابی به عملکرد پایدار سازمانی و نرخ پایین جابجایی کارمندان لازم است که از فساد در سیستم جلوگیری شده و به مباحث اخلاقی که یکی عوامل مرتبط با این متغیر ها است، بیشتر پرداخته شود. به همین منظور هدف از این پژوهش بررسی نقش کدهای اخلاقی و اقدامات بشردوستانه شرکت در جهت تغییر محیط کاری و ارتباط آن ها بر عملکرد پایدار سازمانی در میان کارمندان بانک دی می باشد.

روش

روش این تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری, کلیه کارمندان بانک دی در سطح شهر تهران می باشد که با استفاده از شیوه نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس, تعداد 175 نفر از کارمندان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه جمع آوری و جهت تجزیه و تحلیل  از روش معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

کدهای اخلاقی رابطه مستقیم با بشر دوستی، دلبستگی شغلی و سازمانی، و رابطه غیر مستقیم با قصد جابجایی و عملکرد پایدار سازمانی دارد. همچنین اقدامات بشر دوستانه رابطه مستقیم بر دلبستگی شغلی و رابطه منفی بر قصد جابجایی و به صورت غیر مستقیم بر عملکرد پایدار سازمانی تاثیر دارد. قصد جابجایی رابطه منفی با عملکرد پایدار سازمانی دارد.

نتیجه گیری

انجام برنامه های آموزشی برای ایجاد فرهنگ اخلاقی و پیشگیری از بدرفتاری ها، تاکید بر آموزش رسمی اخلاقیات ، یافتن موضوعات اخلاقی مرتبط با جامعه و کمک به بهتر شدن جامعه باعث افزایش دلبستگی شغلی و سازمانی کارمندان می شود، که این موضوع زمینه را برای کاهش قصد جابجایی کارمندان و عملکرد پایدار سازمانی فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!