مولفه های جامعه مهدوی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بشر از گذشته تا کنون، همواره در جست وجوی عدالت، رفاه و امنیت بوده و برای دستیابی به آن پیوسته کوشیده است. اندیشمندان نیز بر پایه همین تلاش ها و تجارب، به نظریه پردازی پرداخته و تلاش کرده اند که از فراز و نشیب های گذشته پررنج انسان، پلی برای رسیدن به آینده ای سرشار از عدالت و امنیت بسازند. با این همه و با وجود پیشرفت های خیره کننده انسان و شکل گیری جهانی مدرن در عصر حاضر، عطش و نیاز بشریت به عدالت همچنان بی پاسخ مانده و سایه فقر و نابرابری و جنگ و فساد هنوز بر سر او سنگینی می کند.
حال سوال این است که آیا جامعه بشری در نهایت می تواند به سوی صلح و عدالت حرکت کند یا همچنان در مسیر جنگ، تخاصم و بی عدالتی است و باید در انتظار اضمحلال و نابودی کامل باشد؟ ما بر این باوریم که ریشه همه این نابسامانی ها، نبود معنویت و عدم ثبات فرهنگی در جهان کنونی است و اعتقاد و پای بندی به دین و آموزه های آن، موثرترین عاملی است که می تواند ثبات فرهنگی جامعه را استحکام بخشد و دستیابی به عدالت همه جانبه و رفاه و امنیت عمومی را تضمین کند.
بر اساس آموزه های مهدویت، این امر تحقق خواهد یافت و «آینده بشریت»، آینده صلح و عدالت و خیر است؛ گرچه حرکت به سوی «آرمان شهر مهدوی» نیز چندان ساده نیست و صحنه تاخت وتاز زورمداران و ستمکاران هست و خواهد بود.
همین پاسخ گویی شفاف وروش مند فرهنگ شیعی درباره آینده بشر، موجب پویای آن نیز شده است، چنانکه  فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی، هانری کربن، می گوید: « باور به اندیشه مهدویت، عنصر اصلی فکر شیعه است که موجب پویایی آن شده است».[1]


[1]. هانری کربن؛ تاریخ فلسفه اسلامی؛ ترجمه اسدالله مبشر؛ ص 105.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!